fugt i kælder - igen, igen

Hej,

Der har jo været en masse om fugt og kældre gennem tiderne - faktisk så meget, at jeg efterhånden er blevet i tvivl om hvad der skal til for at få en tør og mere eller mindre lugtfri kælder.

Sagen er, at vi har en i princippet tør kælder (fra 1955)  - der er ikke opstigende fugt nogen steder, men alligevel er der så meget "kælder-fump", at vi ikke kan bruge den så meget til opbevaring, som vi gerne ville. Problemet har altid været der, men er selvfølgelig blevet større efter at vi fik et mere effektivt gasfyr og skiftet de gamle kældervinduer fra 1955. Altså mindre "utilsigtet" opvarmning og ventilation end tidligere.

Jeg har tænkt mig følgende:

1. Kælderen opvarmes moderat, så der altid er 17-18 grader.

2. I det tidsrum, hvor udetemperaturen er lavere end 18 grader, foretages mekanisk udluftning, således at luften udskiftes ca. en gang i døgnet.

3. I sommermånederne, hvor udetemperaturen er over 18 grader, ventileres ikke, men en affugter sørger for at fugtigheden ikke er overstiger 70%.

Er det måden at gøre det på?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke lufte ud om sommeren, frem for at betale en affugter for at holde fugtigheden nede.... ?

Effektiv udluftning hele året rundt vil være optimalt.
Hvis udeluften ervarmere end kælderen, vil den danne kondens, når den afkøles i kælderen. Så om sommeren vil ventilation blot tilføre mere kondens. (nu lyder jeg som en kloge-Åge - det er jeg ikke, men det er sådan jeg har forstået det).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Ja, kortvarigt men hyppig udluftning vil give kælderen en højere temperatur også, så udetemperatur mere eller mindre opnåes i kælderen, hvilket vil betyde bedre udtørring hen over sommeren også.
Og så er der jo lige den lille sjove, at kold luft kan indeholde mere fugt end varm luft !
Det er bla. derfor at vinden føles hårdere om vinteren den har en større massefylde.
Vrøvl. Varm luft kan indeholde mere vand. Det er derfor det kondenserer på kolde overflader.
http://da.wikipedia.org/wiki/Luftfugtighed
Annonce
Luft der indeholder fugt vil altid kondencere på en koldere overflade, en luft med en temperatur på nul punktet vil kondencerer når den rammer en genstand der er minus 5

Wikipendia min bare r...
Ja, varm luft indeholder mere vand end kold luft.
Jeg synes det er et spændende spørgsmål om det er en god ide at lufte ud om sommeren. Især fordi det er svært at blive klog på. Efter mine egne erfaringer er det meget svært at hæve temperaturen i en kælder under jordhøjde ved at lufte ud. Så jeg lufter ikke ud i min kælder om sommeren. Jeg tror det kræver store vindues-partier.

Koludabyg >> har du er erfaringer med at lufte ud i en kælder under jordhøjde?

DanH >> Jeg tror jeg har den samme kælder som dig og jeg gør nogenlunde som du har beskrevet. Om vinteren er der ikke så mange problemer pga af let opvarmning fra 1 radiator + fjernvarmeunit.

Jeg har denne sommer forsøgt med en hjemmelavet solfanger (ca 2 m2). Den sender 50 grader varm luft ind i kælderen 3-4 timer om dagen men jeg har faktisk ikke kunne måle en forbedring på luftfugtigheden.
Ja, her i huset har vi 70m2 kælder under huset, her luftes ud via vinduer hele sommeren igennem, uden at de giver problemer med forhøjet luftfugtighed i kælderen.
Varm luft kan indeholde mere vand en kold luft.
Det der er afgørende for om der dannes kondens er dugpunktstemperaturen. Den temperatur luften skal køles ned til for at få en ralativ fugtighed på 100%

Se Figur 4,1i nedenstående link:
http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/productlibary/bitumenmembranes/icopal%20haandbog%20%20dk/04.%20bygningsfysik/4.1%20fugtl%C3%A6re.pdf

En sommerdag med 25ºC ude og en relativ fugtighed på 70%.
Vi kan se af grafen, at luften har et vandindhold på ca 18 gram pr kubikmeter.
Følger vi den vandrette linie hen til, hvor den krydser 100% relativ fugtighed-linien, og går lodret ned derfra kan vi aflæse en temperatur på ca 21ºC.
Oversat til menneskesprog: På en varm sommerdag med 25ºC og 70% relativ fugtighed vil der komme dug på en flade der er koldere en ca 21º.
Havde den relative fugtighed kun været 50% skulle temperaturen under ca 12,5º før der dannes dug på fladen.

Det er altså ikke temperaturen der er afgørende for, om udluftning vil virke tørrende eller om det vil give kondens. Det er dugpunktstemperaturen og den laveste temperatur i kælderen der er afgørende.

Det er desværre ikke helt enkelt, men de første sider i ovenstående link giver et ok indblik i det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også