fugt i kælder - igen, igen

Hej,

Der har jo været en masse om fugt og kældre gennem tiderne - faktisk så meget, at jeg efterhånden er blevet i tvivl om hvad der skal til for at få en tør og mere eller mindre lugtfri kælder.

Sagen er, at vi har en i princippet tør kælder (fra 1955)  - der er ikke opstigende fugt nogen steder, men alligevel er der så meget "kælder-fump", at vi ikke kan bruge den så meget til opbevaring, som vi gerne ville. Problemet har altid været der, men er selvfølgelig blevet større efter at vi fik et mere effektivt gasfyr og skiftet de gamle kældervinduer fra 1955. Altså mindre "utilsigtet" opvarmning og ventilation end tidligere.

Jeg har tænkt mig følgende:

1. Kælderen opvarmes moderat, så der altid er 17-18 grader.

2. I det tidsrum, hvor udetemperaturen er lavere end 18 grader, foretages mekanisk udluftning, således at luften udskiftes ca. en gang i døgnet.

3. I sommermånederne, hvor udetemperaturen er over 18 grader, ventileres ikke, men en affugter sørger for at fugtigheden ikke er overstiger 70%.

Er det måden at gøre det på?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej, Der har jo været en masse om fugt og kældre... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Koludabyg, har du varme på om sommeren og hvor varmt er der i kælderen om sommeren? Hvad med vinduerne, giver de meget lysindfald?

Min 80 m2 kælder har 2 lyskasser med små vinduer vendt mod vest. Når temperaturen når højt rammer den 20 grader.
Tak for svarene (indtil videre).

Og specielt tak for linket til Icopals kapitel om fugtlære. Jeg vil ikke sige at jeg pludselig forstår alting, men det har da overbevist mig om, at det ikke er min hjerne, der er noget galt med, når jeg ikke helt kan overskue det - det er komplicerede sager.

Men er konklusionen ikke mere eller mindre, at

- efterår, vinter og forår vil man med ventilation tørre ud i kælderen. Det forstærkes, hvis man også varmer op.

- om sommeren er problematikken afhængig af flere, bl.a. meterologiske forhold, så der er ikke nogen entydig facitliste. Det helt afgørende ved at ventilere om sommeren er temperaturen ude og i kælderen. Man kan eventuelt begrænse risikoen for at tilføre fugt ved at ventilere sidst på natten, hvor udeluften er koldest (og så leve med at det går galt de desværre alt for få dage, vi har tropedøgn herhjemme).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Nej,  ingen varme på om sommeren, og tror også vi har omkring de 20 grader i kælderen det meste af sommeren.

Ja, på forsiden giver de lidt lys, der er 7 lyskassen på de 70m2 kælder vi har.
Hvis i har åbne vinduer i kælderen om sommeren, så får i vel 70% + luftfugtighed i kælderen, når der også er det udenfor (såsom når det regner og lige har regnet) ?

Før vi rev vores gamle hus ned, så havde jeg fugtmålere i alle rum og lavede fugtaktiveret udsugning - så den pustede fugtig luft ud, var kælderen tilstrækkelig tæt til at den kun kunne tage luften (det giver jo undertryk indenfor at suge ud) fra stueetagen - hvor fugten altid var mere "rimelig" - istedet for at tage den udefra, hvor fugten jævnt er meget høj om sommeren - især lige nede ved jorden, da der afgives enorme mængder vand til luften i sommerperioden.

Derudover havde jeg affugter til når udsugningen ikke var tilstrækkelig (når der er 70% luftfugtighed udenfor - nytter det ikke rigtigt at smide fugtig luft ud - det nye der kommer ind, har jo samme luftfugtighed

I vores nye hus, har vi installeret en airvex (100m slange under jorden) til ventilationsindsugning (med omskifter, så jeg kan suge ind under udhæng når jeg hellere vil det), som om sommeren køler luften en 6-7 grader - og dermed smider rigtig meget af fugten af i brøndene - før den kommer indenfor.

Nu er det vel egentlig ikke spørgsmålet om hvordan fugt bliver til af forskellige temp. mv. Forholdet er jo ens i alle kældre med fugtdannelse ved temp skift.
Der er mange kældre som ikke lider af fugt, det er vel interessant at se på hvordan de er konstrueret osv.
I din kælder må der jo være noget som danner fugten, hvis den kan konstateres.
Tørrer i f.eks tøj dernede? Eller er der andre kilder? Hvis ikke må der jo være noget fugt som trænger gennem dine vægge eller gulv.!
Hvordan er standen på dine vægge? Smuldre puds mv...?
Hvordan har du konstateret der ikke er opstigende fugt.?
Har du ventilation etableret.?
Annonce
Når jeg siger at der ikke trænger fugt ind gennem betonen, skyldes det netop, at pudsen på væggene ikke forandrer sig. I nogle af rummene er der sågar malet med et tæt maling uden at der kommer "bobler" bagfra. I et af rummene ligger der et mindre tæppe med gummi-bagside, og gulvet under er knastørt. Det sker en sjælden gang, at der tørres tøj, men det er undtagelsen.
Det er derfor jeg slutter mig til, at hovedproblmet er kondens. Vi vil godt ofre nogle - i bogstavelig forstand - calorier på at få en sundere atmosfære dernede i form af enten/eller opvarmning, ventilation, affugtning. Så det hele handler om, hvordan vi bruger disse calorier optimalt.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af knudpeter på 13 okt 2013 19:05
Nu er det vel egentlig ikke spørgsmålet om hvordan fugt bliver til af forskellige temp. mv. Forholdet er jo ens i alle kældre med fugtdannelse ved temp skift.

Det fungerer ens ja - men nogen har altid 2 vinduer åbne i kælderen, og andre har ikke. Dem der ikke har - får jo i sagens natur ikke varm luft indenfor om sommeren, og dermed får de ikke opfugtet deres kælder på den måde. Jeg kender desværre mange hvis lugtesans ikke fungerer (min egen inklusiv - jeg skal spørge konen, og sniffe kraftigt til, så kan jeg lugte stærke lugte) og dermed opdager de ikke at deres kælder lugter af fugt (af mange kaldet "lugter af kælder"). Vores gamle kælder lugtede aldrig - men det kræver man har styr på fugten, og ikke andet såmænd. At have åbent vindue - om sommeren især, er en sikker måde metode til at få kælderlugt i sin kælder - mål selv med et hygrometer og konkluder så.

At der så som oftest trænger fugt ind gennem terrændæk og opsugende fugt fra fundamentet (som så kommer ud igennem væggene) kan selvfølgelig bidrage til fugtproblemet.

Det hele er jo sådan set en simpel ting. Er der mere fugt udenfor, end indenfor (og udenfor skal man huske på at varmere luft giver en lavere RH fugtmåling (relativ måling jo ) - så man er nødt til at kompensere for temperaturforskellen hvis man vil sammenligne - og selv med højere temperatur udenfor, er fugten oftest langt over 60%) skal man undlade at tage luft ind udefra - for det forøger jo bare problemet

Derudover skal man finde evt. fugtkilder (opstigende fugt) - som der i gamle kældre som oftest er en del af (hvis de ikke har kapillarbrydende lag under gulvet - og fundamentet må ikke have kapillarbrydende under, så der vil den suge op, når det ikke er bygget af lecablokke

Spørgerens oprindelige konklusion vil jeg mene er helt korrekt - affugter om sommeren, og let varme om vinteren (og så har han forhåbentlig  noget isolering på kælderydervæggen - på udvendig side).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også