Hvilke vinduer

Vi er helt i vildrede over de mange mærker, man kan få i vinduer. Det er til et træhus og skal være med sprosser og i træ.
Desværre synes jeg bare, at de mærker jeg får anbefalet fx Ideal og Protec skal købes hos en tømrer. Jeg er ikke interreseret i at betale mere for et vindue, fordi det skal gennem tredjemand. Samtidig er det også ofte vanskeligt at se vinduerne live og jeg vil ikke købe vinduer gennem en brochure.
Vi har fået et fornuftigt tilbud fra XL på Rational, men dette mærke læser jeg bare meget dårligt om. XL forhandler også Outline og Danavinduer.
Nogen som har erfaring med disse? Eller kan anbefale andre gode vinduer, som man selv kan købe I et byggemarked?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu engang sådan at pris og kvalitet hænger uløseligt sammen, og til et hus af træ skal der selvfølgelig trævinduer i. De koster kassen hvis ikke det skal være en gang sammenlimet skodtræ de er lavet af. Og her har du så grunden til at de bedste vinduer kun fås igennem et snedker firma !
Jep, Outline er også godt.

Danavinduer kender jeg ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej JulieJuul,

Vi har netop behandlet valg af vinduer i et skriv på vores hjemmeside - måske det kan hjælpe dig:
http://klittens-tomrer.dk/vinduerdore/

Ligeledes synes jeg, at du skal kigge på Bolius' hjemmeside, de har et par gode artikler om både æstetiske valg og pris vs. kvalitet:
http://www.bolius.dk/alt-om/vinduer-og-doere/artikel/koeb-og-valg-af-nye-vinduer-og-yderdoere/

Håber du finder den rigtige løsning

Klittens Tømrer

www.klittens-tomrer.dk


Hej

På Viborgvej lige efter Idemøbler ligger Ideal combis showroom hvor du kan se og føle samt få en snak med dem.

I STARK på Edwin Rahrs vej kan du gøre det samme med Rationels vinduer.

Det er i hvertilfæde det jeg har gjort. For mig vandt Ideal Combi på kvaliteten.

Jeg har ligeledes fået en pris fra XL som umiddelbart var rigtig fin, men den pris jeg har fået igennem tømremesteren matcher XL eller er bedre. Så jeg er ikke helt så bekymret om det.
Prisen for montering varierer også og  her må man finde ud af hvad man stoler mest på.

God fornøjelse...
Tak for jeres svar.
Jeg er ikke i tvivl om æstetikken af vinduer, det er mere kvalitet af mærkerne, der er vanskeligt.
Vi skifter selv vinduerne og derfor vil jeg helst selv købe dem. Synes jo ikke kvaliteten burde hænge sammen med, om de købes gennem et byggemarked eller en håndværker.
Umiddelbart tror jeg, vi vil gå efter KPK eller Outrup vinduer, da vi de laver nogle smukke trævinduer efter sigende i god kvalitet. Desværre skal vi jo så købe dem gennem en håndværker...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har købt Rationel over 3 gange.
Første gang for 2 år siden. De var rigtig flotte
Anden gang for 1 år siden. Finishen var ikke særlig pæn. Bl.a. var der mange spartelklatter, som ikke var slebet inden malingen.
Sidste gang her i sommer. Igen rigtig pæn finish.

Valget faldt for mit vedkommende på Rationel, da jeg synes de var pænest. 3 faktorer:
1) Varmkanten i glasset er lysegrå og ikke sort. Det ser meget pænere ud, især hvis vinduerne som mine er med små sprosser. Går ud fra at de andre producenter også kan levere med grå varmkant nu, men det kunne de ikke for 2 år siden.
2) Den udvendige bundglasliste ligner sideglassliterne selvom den er af aluminium. Den rager ikke så langt ud, som på mange andre vinduer. Det betyder selvfølgelig at vandet drypper af tættere på træet, hvilket måske påvirker levetiden negativt - det vil tiden vise. Men det er i hvert fald kønnere og er tættere på at ligene et gammelt sprosset vindue, end dem med store alubundlister.
3) Hvis man vil have friskluftventil er denne integreret i sidekarmen, hvilket er knap så synligt som i topkarmen - smag og behag.

Umiddelbart er jeg godt tilfreds med mine vinduer, også selvom finishen på den ene leverance ikke var så pæn - muligvis var det på det tidspunkt, hvor de flyttede produktionen til Polen. De nyeste var der dog som sagt ikke noget galt med.
Varmkanter kan bla. fåes i grå, sort og hvid som standard, så er ikke noget specielt ved rationel.

Af hensyn til dine bund glaslister så er det også mere eller mindre standard i dag, ligesom friskluftventil i karmen som alle andre også kan levere.

Rationel får stadig lavet partier i polen, og deres finish er langt fra det man kan forvente til samme pris fra anden leverandør.
Vi vil med sikkerhed ikke have Rational vinduer.
Måske det er muligt at finde en tømmermester du kan købe vinduerne igennem. Nogle kan opnå bedre rabat end dig selv og så kan i måske finde løsning hvor alle tjener lidt på det.

Prøv en lokal eller bekendt.
Hep,

Købte vinduer fra KIPA sidste år og er meget tilfreds med pris/kvalitet. De leverer direkte til privatpersoner og har bedste klassificering fra DVV: 2ØKO, hvilket kræver min 90% kernetræ. Jeg har som tømrer sat vinduer i fra mange forskellige producenter og KIPA leverer lige så flot finish som de andre. Et par af paskvilgrebene var løse efter et halvt år -fabrikken sendte nye og alt fungerer. Beslagene fra KIPA er dog standard fra de forskellige leverandører -FIX og IPA osv og ikke helt så fancy som f.eks Rationels, hvor du kan efter-justere rammen, men alt i alt fandt jeg ikke et bedre pris/kvalitet alternativ. Jeg fik priser hjem fra 3 forskellige trælaster på Outline, Rationel og STM foruden KIPA...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også