Oliekedel til fastbrændsel?

Hej
Jeg er ved at kigge på ejendom igen igen.. 
D fleste har gamle Oliekedeler, sonregel salamander eller lignende. 
Må man lovligt montere en Alm luge og fyre med fastbrændsel? Og kan man selv lave en låge? 
60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næsten med sikkerhed nej. Første problem jeg kan komme på er at de oliekedler jeg kender alle kører med trykekspansion... Til langt de fleste fastbrændselkedler (og specielt hvis man selv flikker det sammen), skal man have åben ekspansion. Fyrer du med fastbrændsel vil du endvidere have stor gavn af en akkumuleringstank, da du ellers skal fyre konstant for at holde varme på systemet.
Men vigtigst af alt, når du ikke kan vise skorstensfejeren en prøvningsattest, vil han ikke godkende apparatet. 
Så hvis olie ikke skal være din opvarmningskilde, ville jeg istedet se på hvilke muligheder fyrrummet i det/de huse du godt kan lide byder på mht fastbrændsel+akkutank og/eller pillefyr. 


Det er lidt noget vrøvl der bliver skrevet der.
Man kan fint fyre med fastbrændsel og køre trykekspansion hvis kedlen har kølesløjfe og er godkendt til det. Det er stort set alle moderne gasogen-kedler. Dette forudsætter selvfølgelig også at en eventuel akku-tank er godkendt til trykekspansion. 
Og er ellers enig. En akkutank er helt essentiel for god fyringsøkonomi, komfort og forlænger også levetiden på kedlen markant. Det er helt hul i hovedet ikke at akkutank på et fastbrændselsfyr.
  
Uanset hvad ville jeg droppe sådan en gammel kedel og installere noget gasogenkedel/pillefyr, alt efter temperament.
Hej.
De fleste gamle anlæg med støbejernskedler har åben ekspansion, da de startede livet som koksfyrede, senere ændret til oliebrænder.
Den nemmeste måde at fyre med brænde i dem er fjerne risten hvis den stadig er der, lave et spjæld, der dækker hullet hvor oliebrænderen sad og kan drejes til regulering af luften. Så fyrer du bare i bunden af fyret, og selvfølgelig skal det holdes vedlige uden en buffertank.
Risten skal ud, da det vist endda er forbudt at fyre med brænde, når der er gennemforbrænding, og det giver også en meget mere økonomisk forbrænding på den måde.
Er du heldig, er det den gamle låge, der sidder der endnu, og det gør rensning nemmere og også reguleringen af luften.
Og så lige: 'grisehalen', eller hvad der nu har reguleret forbrændingen af koks dur IKKE til brænde.
Den åbner lågen, når fyret køler af, og så bliver det hele koldt, fyret, og det varme vand tager det så varmen fra igen, og så ryger morgenbadet .
Hvis spjældet er fast, dannes et glødelag i bunden, der kan holde i mange timer.
Det er prøvet. Altsammen.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Tomder på 09 okt 2013 19:58

Det er lidt noget vrøvl der bliver skrevet der.
Man kan fint fyre med fastbrændsel og køre trykekspansion hvis kedlen har kølesløjfe og er godkendt til det. Det er stort set alle moderne gasogen-kedler. Dette forudsætter selvfølgelig også at en eventuel akku-tank er godkendt til trykekspansion. 
Og er ellers enig. En akkutank er helt essentiel for god fyringsøkonomi, komfort og forlænger også levetiden på kedlen markant. Det er helt hul i hovedet ikke at akkutank på et fastbrændselsfyr.
  
Uanset hvad ville jeg droppe sådan en gammel kedel og installere noget gasogenkedel/pillefyr, alt efter temperament.
Nu tog jeg udgangspunkt i det udstyr han ville ombygge, hvor jeg ville anse det enten for umuligt eller dyrere end ny kedel at få det godkendt

Skrevet af Tusse67 på 09 okt 2013 20:15
Nu tog jeg udgangspunkt i det udstyr han ville ombygge :-) 

Fair nok
Jeg var måske også lige kontant nok i min udmelding :-)
Uanset hvad ville jeg til enhver tid hurtigst muligt droppe sådan en gammel svend. Når man tænker på hvad et moderne pillefyr/fastbrændselskedel koster, ikke mindst i forbindelse med køb af nyt hus.

Annonce
Jeg er meget tilfreds med min Salamander, der ikke tærer væk på 8-10 år!!
Kører prægtigt med en TB-mini pillebrænder og røgvender.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville helst fortsætte med det fyr der er... Der er vist en del brand krav der ikke kan overholdes ved nyinstallation.
Jeg vil inspicere lidt nærmere næste gang jeg skal se det. Jeg tror jeg laver en låge til det, hvis ikke den er der i forvejen.
Forresten så er der installeret en kun 1 år gammel brændeovn centralt placeret, så hvis det kan varme vand og badeværelse op.

Ktm Hvordan laver du rødvenderen?


Tak for svarene, jeg håber der er åben ekspansion, så kommer der brænde i fyret.
Desuden er jeg blevet foræret 180 kubikmeter brænde, der er fældet og har eget save kløve anlæg, så olie ville være hul i hovedet
En røgvender er en plade, der sørger for at røgen kommer på en lille omvej på turen op gennem kedlen. Den gavner på virkningsgraden.

Problemet med at brænde fastbrændsel (træ i hele stykker) i en Salamanderkedel er, ar det giver en dårlig forbrænding. Det skyldes at den brænder med gennembrænding, hvorved en god del af afgasningen ikke brændes af, men går i skorstenen. Den bedste forbrænding i sådan en opnås ved at brænde den indfyrede masse af på fuld kraft og gemme varmen i en (lagdelt) akkumuleringstank. Så vidt jeg husker skal man regne med 80 liter vand pr kg indfyret træ.
Jeg har hørt om nogle ombygninger, som vist nok kan forbedre forbrændingen betydeligt, men jeg har ikke nogen håndfast viden om det.

Havde det ikke været fordi du havde alt det dejlige brænde, så ville jeg have anbefalet dig at sætte en pillebrænder på Salamanderen.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Ak ja.. Den sædvandlige "salgstale" for ejere af en gammel Salamanderkedel. De tror stadig moderne kedler ikke holder længere end 8-10 år. Jeg ved ikke helt hvor de får det fra?

Mit stokerfyr kører nu på 6. år uden antydning af tæring eller anden skidt.
Eneste reelle grund til at holde fast i en salamanderkedel er hvis man ikke har pengene til at sætte et nyt fyr op. Og alligevel, så tror jeg sagtens man kunne låne de penge i banken. Kedlen har elendig virkningsgrad i forhold til moderne kedler, uanset om det er med pillebrænder eller fastbrændsel.

Subwoof, jeg kan godt sætte mig ind i at du gerne vil beholde den gamle kedel grundet fyrrum osv.
Men prøv at tænk lidt over hvor meget bedre fyringsøkonomi og komfort du vil opnå ved at bruge måske 30.000,- på et pillefyr.
180 rm3 kan jo altid sælges hvis det er. Og 30.000,- er trods alt ikke specielt mange penge i en hushandel :-)
Skrevet af Tomder på 09 okt 2013 23:36

Ak ja.. Den sædvandlige "salgstale" for ejere af en gammel Salamanderkedel. De tror stadig moderne kedler ikke holder længere end 8-10 år. Jeg ved ikke helt hvor de får det fra?

Kedlen har elendig virkningsgrad i forhold til moderne kedler, uanset om det er med pillebrænder eller fastbrændsel.



Det har jeg fra mit nabohus, hvor den 3. pladejernskedel skal installeres efter 20 års drift. Mine salige forældre måtte også skifte pladejernskedel hver 7-8. år indtil de fik en støbejernskedel. Sååeehh det - - - - - - - 

Min dejlige Salamander varmer 300 m2 op + undertiden en del opvarmning af værkstedet på 110 m2. Det koster mig 10 tons træpiller = kr. 22.500 i afvigte fyringssæson. Det lever jeg fint med!  
Og hvis du ikke vil tro på det, er du velkommen til at komme på inspektion og revidere fyringsregnskabet!

Med al det dejlige brænde, uden forsyningssikkerhedsafgift, ville jeg bestemt også fyre med det uagtet høj eller mindre høj nyttegrad, men nok med en buffertank, hvis det er muligt at etablere, på en manerlig måde. Du kan ikke forvente at sælge det til normal dagspris, og så skal du dævles med en masse overklåge skvadderhoveder, der skal kritisere og nedgøre brændet i en lang uendelighed, inden du får det ud af vagten. Brug det selv!

Jeg kan ikke forestille mig, at der kan monteres røgvender ifm brændefyring.


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis