Hulmur - er denne (manglende) isolering lavet med vilje? (billeder)

Jeg har et spørgsmål til jer erfarne LDS'ere. Jeg har en rødstensvilla opført i 1967.
Jeg er i øjeblikket ved at undersøge nordgavlen på huset i forbindelse med, at vi har en smule kondens (og dermed skimmelsvamp) indendøre, nederst i hjørnerne. Værst om vinteren, selvfølgelig.

Mit spørgsmål i første omgang går på tankerne bag den hulmursisolering der i sin tid er lavet. Som i kan se på billede 2 er der IKKE isolering i de første 2 skifte, set fra sokkelen og op. Der sidder murpap i indervæggens skifte 5, som går ned til sokkelkant og ud under skifte 1 i ydermuren. Se billede 2.

Tror i det er med vilje at der ikke er isolering nederst i hulmuren? Eller er det at betragte som sjusk, at man ikke har skubbet isoleringen helt ned til sokkelen?

Her et par billeder af projektet:





Billede 2 - jeg har stukket kameraet ind i et af hullerne og taget et billede langs væggen.
Venstre side er ydermuren, højre side er indermuren. Murpappet går som sagt fra indermur skifte 5 og ned til ydermuren sokkelkant og ud.

Kan jeg med sindsro efterisolere i dette hulrum eller har tanken været, at der netop skal være denne kanal uden isolering - for at sikre en afstand fra isoleringen og ned til bunden af pappet - for ikke at det skal fugtes?

Til information påtænker jeg at sætte nogle små udluftninger i 3-4 af de lodrette fuger i nederste skifte i ydermuren. Der er nemlig ingen udluftning overhovedet i øjeblikket.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde være isoleret, så få blæst noget ind.
Jeg ville nu anbefale, at få et firma til det, det burde ikke koste alverden.

En Termografi ville nok være en god ide, måske er der fusket med isoleringen andre steder, så kan du jo få blæst ind der også.

mvh jens
Jeg har styr på hulmuren i resten af huset, og der er ikkke tilsvarende "helligdage". Den modsatte gavl er blevet hulmursisoleret i forbindelse med ombygning, så den er ok. Og du har ret - det kostede ikke alverden, specielt ikke da jeg selv fjernede mursten efter anvisning fra firmaet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis