Opsætning af dåse solfanger i leca væg?

Hejsa

Jeg har endnu ikke fået sat min ellers færdige dåse solfanger op.

Den vejer ca. 50-60kg og skal hænge 200mm over jord niv. Jeg har et værksted af lecablokke, og er ikke tryg ved at skulle hænge den op.

Min plan er at der skal monteres 2 rustfri beslag i lecablokkene som solfangeren så skal stå på, da det ikke er muligt at skrue selve solfangeren fast ind i væggen.

Men er i tvivl om det vil kunne holde? Om den skal have et par støttefødder ned på
jorden?

Hvilke skruer vil i sige man skal have fat i får at få de beslag til at sidde ordenligt fast?
( Gennemgående 14mm gevindstang med store skiver på bagsiden  

(Grå baggrund er væggen, og så giver resten forhåbentlig sig selv)


 

Hejsa Jeg har endnu ikke fået sat min ellers... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er så nogle heftige kulde broer du har der.
Dine beslag ville ikke fungerer jo mindre du får en form for afstivning svejset i beslaget i form af en trekant inde i bukket eller lign inde hvor den bukker 90grader fra muren og udefter.

En nem løsning ville jo være at lave det som du nu engang har tegnet så fint, men blot tilføje et par rustfri ben til bunden for at tage vægten fra beslagne.
Det er altså ikke særlig svært at finde et beslag der kan tåle 25-30 kg. Man kan evt. bruge en hyldeknægt i passende størrelse, så kan den side på væggen, og stadig støtte solfangeren. Jeg har selv nogen sidende i carporten hvor jeg ligger alt mit tømmer op på, og en af dem kan snildt holde til jeg hænger og små hopper i den. Og jeg vejer altså 85. Så mon ikke det skulle være ganske nemt at finde et beslag/hyldeknægt der kan holde
Eller brug en bordbærer, som denne på Silvan har forholdsvist billigt http://eshop.silvan.dk/vare/hyldeknaegte-4/profil-10/bordbaering-t-profil-12
Annonce
DeeJay86 - Godt bud, dog har jeg selv fået lavet nogle der minder om dem som kan bære den - Ville helst undgå fødder så jeg kan komme ind under med græsslåmaskinen

Håndværkeren - > Så må jeg forsøge at få den helt ind til væggen selvom det kræver noget mere tilpasning, jeg har bare ikke kunne måle det store tab med de 100mm mellem væg og mur med et isoleret rør imellem, men jeg har heller ikke målt midt om vinteren

 

.. hvilket er super fint, da sådan et fjernsyn er pænt varmt.. bagpå :-)
Hvis du har målene osv på din solfanger kan du få lavet nogle beslag der kan holde af en smed? Jeg tror godt jeg kan hjælpe men der går lige 3 uger endnu da kæresten føder på Mandag :-)
Hehe jeg er selv smed så jeg har fået flækket nogle sammen på laserskæren og bukket efterfølgende =)

 

Hvis du er smed, ville du da vide de beslag du har tegnet aldrig ville kunne holde vægten :-P
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis