Opsætning af dåse solfanger i leca væg?

Hejsa

Jeg har endnu ikke fået sat min ellers færdige dåse solfanger op.

Den vejer ca. 50-60kg og skal hænge 200mm over jord niv. Jeg har et værksted af lecablokke, og er ikke tryg ved at skulle hænge den op.

Min plan er at der skal monteres 2 rustfri beslag i lecablokkene som solfangeren så skal stå på, da det ikke er muligt at skrue selve solfangeren fast ind i væggen.

Men er i tvivl om det vil kunne holde? Om den skal have et par støttefødder ned på
jorden?

Hvilke skruer vil i sige man skal have fat i får at få de beslag til at sidde ordenligt fast?
( Gennemgående 14mm gevindstang med store skiver på bagsiden  

(Grå baggrund er væggen, og så giver resten forhåbentlig sig selv)


 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gennem gående gevindstænger som du skriver er ganske udmærket til det formål, har dog vist aldrig hørt om 14 mm gevindstang, men en 12 mm. er også tilstrækkelig, med skiver bag møtrikkerne, du kan med fordel købe varm galvaniserede stænger, skiver & møtrikker.

Det lyder ret spændende synes jeg, og hører gerne hvordan det går med det, når du har fået det "sat" i gang.

Bare dine beslag er tykke/brede nok til at bære vægten får du sikkert ikke brug for ekstra støtte.

Er muren ellers i orden vil det ikke blive noget problem med hensyn på om den kan bære din solfanger. 

PS: Skal den ikke hænge lidt/noget skråt rettet imod solen for at få bedre udnyttelse?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Bare du ikke skulle hænges lidt på skrå Pindesnitter
Nej forhåbentlig ikke da, troede bare at virkningen så blev bedre, men det kan jeg forstå du ikke mener. Mener ikke ude af lod, men en hældning mod solen, nogle grader men det ku' du jo ikke vide.

Så har jeg igen igen lært lidt, & det er ikke så dårligt vel.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det ville da også være det optimale, men den type er altså beregnet på at blive monteret direkte op ad en væg. Du kan også købe dem i eks. Onkel Haralds butikker, hvor de dog ikke indeholder dåser men et andet system, der dog ikke er lige så efektive som dåse modellen.
Men de skulle kunne indblæse en varmluft på omkring 60 + grader når solen står på og det er da et godt og næsten gratis varme tilskud. Ogselvom spørgeren vil monterer den ud fra væggen skal der lukkes af imellem mur og kassette, da der ellers vil kunne opstå en stor afkøling på bagsiden af kassetten.
Annonce
Hvis jeg vender de nederste beslag så de sidder som de nederste ryger solfangeren til jorden Der er 100mm luft mellem solfanger og muren nemlig, så beslagene i bunden skal holde den oppe og dem i siden skal sørge for den bliver stående de 100mm fra muren.

14mm gevindstænger er lige så almindelige som 12 og 16mm - Men har fået bukket et par 4mm rustfrie beslag til den, og de virker umiddelbart rigtig stærke og burde sagtens kunne holde.

Men de ting jeg har sat op inde i værkstedet med plugs og skruer sidder A-H til i de leca blokke, så jeg er meget i tvivl om hvilken plugs og skrue jeg skal have fat i for at holde de mange kg.

 

Så lad mig bukke det i neon for dig ! De viste vinkler du har tænkt dig at bruge, kan ikke belastes på nogen måde når du opsætter dem som vist, det er trods alt kun et stykke bukket "blik" Når jeg anbefaler at vende dem er det naturligvis med tanke på at du skruer vinklerne fast i både mur og solfanger ramme. Og nogle ganske almindelige Flügger Plugs i 8 mm. størelsen kan holde mindst 100 kg. i en leca mur.
Med 100 mm. mellem solfanger og mur SKAL der isoleres mellem mur og solfanger hvis ikke du ønsker en væsentlig nedsættelse af solfangerens ydeevne.
Nu må du så selv vælge om neonrøret skal lyse rødt eller anden farve
Der skal ikke skrues noget som helst ind i siden på den solfanger til at holde den oppe, dens vægt skal ene og alene hvile på enten fødder eller beslag som anvist -
(Læs i topic "Min plan er at der skal monteres 2 rustfri beslag i lecablokkene som solfangeren så skal stå på" )

Og hvorfor kan de vinkler ikke belastes på nogen måde som anvist?

Isolering imellem solfanger og mur? Nej det er nok at rørne som bliver ført ind gennem muren er isoleret hvilket de bliver. Konstruktionen tillader ikke at den kan stå klods op af væggen. Derfor de 100mm.

 

Nu sidder jeg så her med en dum smag i munden, hvorfor F.... spørger du når du ikke vil følge et par enkle råd ?
Og nej du behøver ikke at svare, herfra er det slut med dig.
I et byggemarked kan du sagtens købe 2 eller tre vinkelbeslag som kan holde - det bruger jeg tit til alt muligt.
Du køber bare de tykkeste, så er du sikker på det kan holde. De to øverste beslag du vil sætte, der holder solfangeren kan du godt brug dem du har , da de bare skal holde så den ikke "falder ud ad"
De tre beslag sætter du op ved at bore helt igennem væggen og bruger brædebolte. Det ser pænt ud og kan fået i alle længder og tykkelser. Gevingstykker er noget knald.
Jeg har selv mit kæmpe fladfjernsyn hængene indbygget i en gasbeton væg og her er det lavet på den måde - dog omvendt udefra og ind :-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis