Varm bærbar. Simple løsning.

Min bærbare har i nogen tid kæmpet med varme. Blæseren har kørt på fuld fart i lange perioder. Jeg har selvfølgelig gjort alt det almindelige, renset og så videre, men intet har hjulpet. Indtil jeg kom til at kigge på gummifødderne......
En af dem er faldet af, og så kommer maskinen så tæt på bordpladen, at den ikke kan få luft nok. På med en filtdup, og nu ter den sig som den skal.
Af og til er løsningen så ligetil, at den er svær at få øje på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg oplever det samme, selv om min står løftet et par cm op fra vindueskarmen helt op ad ruden. Pludselig begynder blæseren at køre som var den betalt for det, og uden at den er fyldt med støv og skidt. Det virker som om den pukler med et eller andet voldsomt krævende, selv om jeg evt. blot skriver her på LDS eller lignende eller slet ingenting.
Bliver den ved, må jeg slukke skidtet og genstarte helt og aldeles. Så kan det være ovre og den kører uden at gøre noget særligt væsen af sig i flere dage.
Jeg er ved at vænne mig til, at sådan noget lever sit eget liv! Det værste er, at min strømforsyning bliver ekstra gloende varm, når der er så vild gang i PCen, men det har jeg beskrevet her tidligere. Underligt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan skyldes, at maskinen arbejder med et eller andet tungt, f.eks virusscanneren. Jo mere belastning der er på CPU'en, desto mere varme laver den og desto mere skal der blæses. 
Hvis du går ind i proceslinealen (den der kommer frem i bunden, hvor start-knappen sidder på, og højreklikker, så kommer der en menu frem. En af mulighederne hedder "Start Jobliste". Klik på den.
Så kommer der et vindue op, hvor der er forskellige faner i toppen.
I den fane der hedder "Ydeevne" kan du se, hvor meget belastning der er på CPU'en. Hvis belastningen er høj, så er det derfor blæseren knokler afsted.
I fanen "Processer" kan du se, hvad det er der arbejder. Hvis du klikker på det lille felt, der hedder "CPU" sorterer den processerne efter, hvilke der tager mest. Hvis den lille pil ved siden af "CPU" vender opad, så skal du klikke på feltet igen. Så får du de tungeste øverst.

Nå, jeg hånber jeg har fået det skrevet på en forståelig måde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Alt afhængig af computerens alder selvfølgelig, så kan køleren sagtens være fyldt med snavs uden man kan se det.

Så begynder blæseren at køre med høje omdrejninger bør man overveje om man ikke skal bagbeklædningen af og blæse køleren ordentligt igennem. Evt afmontere den og skifte kølepasta nu man er igang.
Hej.
Selv om jeg levede i 5 år af at køre computerservice, er jeg fuld af undren over denne verden (PC) - det var mainframe hos 'det offentlige'
Chr. -prøvede lige din opskrift, og denne her gamle Dell siger 3 til 20% i absolut tomgang og så lige 35% i spids engang imellem.
Er det normalt.
Hvordan kan man se, om der er noget 'fishi' igang, eller kan man?

mvh

 varmetossen

Så fik jeg også prøvet den opskrift. Min kører i tomgang med ca 10% og så lige en spids på 51% meget kortvarigt. Men lige i øjeblikket kan jeg slet ikke høre blæseren. Så det passer vel egentlig meget godt?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
@Klaus.
For en maskine med nogle år på bagen lyder det ikke helt tosset. Især maskiner med en begrænset CPU kan godt lide lidt under de nyere virusscannere, som kan være ganske tunge at have kørende, om end det er nødvendigt.

@KTM:
Udover ovenstående.
Ja. Det passer helt fint. Du kan jo lade Job Listen ligge åben i baggrunden, så den er hurtig at komme til, når din blæser speeder op.

Så vidt jeg husker, så var blæseren i min gamle stationære styret af CPU-belastning foruden af temperaturen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Afhænger meget af hvilken virusscanner man har kørende.
Så vidt jeg husker trækker Norton og MCafee tænder ud, hvorimod MS' egen Security Essentials ikke er så tung at trække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis