Hjemmelavet drivhus (Min version)

Hej allesammen!
Min kæreste og jeg flyttede i August måned til et lille landsted/gård op langs en af skovene på det vestlige Lolland hvor vi besluttede os for at selvforsynende os selv med alt grønt vi om vinteren må betale ret dyrt for i butikkerne samt hvad ellers vi kunne finde på så vi fik hurtigt etableret køkkenhave, jordbærbed, sat en masse bærbuske og fik givet haven vores eget hyggelige præg og planlagt næste sæsons afgrøder og ikke mindst fik vi vores egne høns som står for at lave alt rester af grønt til god hønse-gødning til vores afgrøder samt en masse æg. Og da vi i foråret i år fandt ud af vi skulle have et barn, og vi begge er studerende spare vi en hel masse penge på selv at gøre en indsats for at producere vores ting selv og bygge selv så derfor kom tanken om et drivhus helt automatisk da vi begge elsker ting som Tomater, Agurker, Chilli'er og tanken om at holde fersken træ og kiwi planter kom ret hurtigt men det kræver jo næsten at man har sig et drivhus, og til vores liste et stort drivhus, så jeg researchede lidt og tænkte på at lave et, i det absolut billigeste materiale jeg kunne finde som var 16x100 brædder fra Jem&Fix samt en klar presenning og lidt beslag, så tegnede lidt skitzer og gik i gang! Nå men til de drivhus interesseret har jeg samlet lidt billeder af det som jeg fik fremstillet

Så blev der skåret lidt træ, og stumperne har været lidt forsøg hen af dagen for at få de rigtige vinkler, efter jeg til sidst besluttede mig for at der skulle laves en tegning, så det gjorde jeg så istedet og fik begyndt at lave spidsen/tagryggen af taget på drivhuset (En enkel samling som ligger på traileren, samlet af et stykke træ på begge sider).




Så blev de første 2 samlet, og da de begge to var ens besluttede jeg mig for at gå igang med alle de andre og skære alt træet til før jeg begyndte at samle, så jeg ikke hele tiden skulle gå fra at skære træ og samle træ for der er forskellige vinkler her og der som skal sættes rigtigt sammen for at det hele passer i sidste ende så det er med at huske det


Så kom de første op og de passer sku ikke helt nøjagtigt på målene hvilket ikke betyder så meget da med de små klodser i samlingen kan det strækkes lidt - De vil nemlig til sidst blive skiftet ud med noget krydsfiner og dække et størrere område af samlingen for at stabilisere det lidt, det er kun lige holdt sammen med nogle små lister og 6x 3m høvlet forskaldningsbrædder fra Jem&Fix langs siderne Så det gynger jævnt meget frem og tilbage, hvilket i forvejen gjorde det lidt svært at få sat de 3 sammen :-) - Jeg har samlet mine tagrygge med ca 1 meters mellemrum for at kunne få strukket min presenning pænere henover senere når det skal gøres, tænkte med for meget mellemrum ville der komme for meget slask i presenningen :-)




Lige ét indefra :-)


Så blev vi helt færdige, fik sat hele 20x3m høvlet forskalding op langs siden af drivhuset... Huset er 6 meter langt så blev nød til at samle de 3m lange forskaldningsbrædder på midten med nogle store sømbeslag, hvilket imponerende nok er ret solidt.


Lige set forfra hvor døren kommer til at være.. Den er nu ret flot sådan en konstruktion, bortset fra de grimme klodser som heldigivist bliver skiftet ud



Så fik vi trukket presenning over! Flot er det sku ikke med den samling i midten, men regnede ud at jeg skulle bruge 5.6meter fra side til side og da drivhus er 6 meter langt tænkte jeg en 8x6meter presenning ville være perfekt, problemer er så at jeg kom til at købe en 4x6 meter presenning som jeg først opdagede da jeg havde pakket den ud så vi samlede 2 på midten med en god overlapning som senere bliver skåret til for at få mere lys ind. Et par gode råd: Vær to personer om dette, og da i mit tilfælde drivhuset er 2meter højt på midten og en kæreste på 1.49m er en skammel også ret nyttig Og samlingen får lige en hel lang bane gaffatape, af den gode dyre bløde slangs da det holder til vind og vejr og sørger for vinden ikke tager fat i presenningen og forhindre vand i at løbe ind :-)



Set inde fra... Som nogle nok ville lægge mærke til har jeg ikke trukket presenningen hele vejen om på indersiden hvilket er en fejl, jeg først sådan tænkte over lidt efter, men ved presenningskifte vil jeg klart huske den rigtige størrelse og får det spændt ind under på indersiden og sætte det fast der, da regn og snavs vil samle sig på ydresiden i samlingen... Skidt pyt, jeg er heldigvist ikke professionel til at bygge de her :-)



Endnu ét indefra men den finde dør jeg lige fandt et par brugte hængsler til og lidt normplader... Jeg var desværre så ivrigt med at få lukket det hele af så der ikke rigtigt var ngole billeder af døren Og for at spare en presenning væk samlede jeg nogle stumper til den ende med døren til at lukke af med, da der alligevel ikke skal stå nogle afgrøder i det område



Der kommer lidt flere billeder hvor jeg har skåret noget finerplade til som jeg havde stående i overskud som pyntede en hel del op på det hele, og en god oprygning osv, men de bliver tilføjet snarest..

Jeg har også en tegning som jeg gerne giver videre med mål og vinkler og en masse gode råd hvis nogle skulle ville begive sig ud i at bygge sådan et her, mit det endte med at være 2.9x6 meter og have kostet lige knapt 1100kr, men kunne nok have sparet lidt ved at købe rigtige materialer første gang.. Og det er nu ikke ret svært at bygge, bare have noget godt værktøj og en vinkelmåler/gradmåler er en absolut nødvendighed.
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Fedt projekt. Godt gået.
Jeg brugte engang konceptet til et brændeskjul, og det kan kun anbefales
Men husk at det skal holdes på jorden i stormvejr!!

mvh

 varmetossen

Tak for din ros, det bliver snart skruet fast i jorden ved hver tagryg med et vinkelbeslag og nogle bolte ned i betonnen som det står på, og så bliver der støbt omkring hvert hjørne og en lille bakke ved døren så det bliver lidt sjovere at køre ind med en trillebør - Her på Lolland glemmer vi sjældent at sikre ting imod at blæse væk da her er så flat og blæsende
Flot træskellet men....... hvorfor har i ikke købt Rias klare bølgedrivhusplader og lagt dem på, de er ikke særlige dyre hos jem og fix og de holder i mange år (10 års garanti) det der plast i har brugt bliver hurtigt nedbrudt af solens UV stråler og lysgennengangen er ikke særlig god .
Ps. Fersken træ skal ikke i drivhus men stå på friland..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Svend. De presenninger vi har brugt, er af samme type materiale som den store Jordbær plantage ved Knuthenlund har brugt, og af hans erfaringer skulle de holde omkring 3-5 år hvis ellers de er sat ordentligt, for vores første tanke var også at bruge klare Trapetzplader fra Jem&Fix men vi regnede det ud til vi skulle bruge 12 plader af 144kr hvilket ville blive omkring 1700kr, og derefter skal begge ende af drivhuset dækkes ind med yderliger 4-5 plader hvor en rigtig størrelse armeret presenning ville komme op og koste 340kr og så er der til at skifte den 5-6 gange inden for samme pris, og hvis den så bare kan holde 2-3 år med en lap her og der af gaffa har jeg intet imod at skulle skifte den og spare de mange penge.. Ellers ville det jo selvfølgelig være mest optimalt med dit forslag.

Og med hensyn til ferskentræet er der vist ingen regler for hvor det skal stå osv, og i mit træs tilfælde har jeg fastlagt det's skæbe til at stå i mit drivhus på et espalier op af den ene endegang så det har sol på begge sider af træet ;-)
Hej.

Rigtig flot "hus". Måske du lige burde overveje at få nogle skråstivere i husets længderetning, så det ikke lægger sig ned ved næste kraftige storm.

Ang. fersken vil du ikke fortryde det kommer i hus, da udbyttet stiger betragteligt. Du skal dog huske at have en god udluftning hele året rundt så træet ikke befænges med svamp. Samme udluftning sparer dig også for manuelt at bestøve blomsterne, hvis du ellers tør.

Pøj pøj med huset.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Nitter. Jeg har tænkt over det med skråstivere, men når jeg skubber på gavlen i den ene ende mod den anden ende givr det sig ikke, plus vi lægger i læ af en stor skov hvor vi bor i sådan et hjørne så der faktisk kun kommer vind fra Nord og Øst hvilket sjældent bliver til særlig meget- Og oven i alt det står der en 2.1meter høj Thuja op af husets Vestlige side så det er pænt godt dækket ind. Men skråstivere kommer når der dukker et brædt op

Der vil også blive lavet 2 vinduer i endegavlen med automatiske vindues åbne og luk fra et normalt drivhus, men alt det er lige pt sat i bero, vil da klart sætte nogle flere billeder ind så snart vejret er bedre (Giver et lidt flottere billede med solskin)

Og vidste nu godt det med ferskenen, vi har haft dyrket dem før både friland og i drivhus, dog er Kiwi'en ny ;-) - Men igen tak til Svend for dit indlæg, alt aktivitet i sådan et forum emne er dejligt at få
Alså......selvfølgelig må man da placere et ferskentræ hvor man vil.......men ferskentræer vokser godt og det er synd synes jeg at spærre det inde i et drivhus, mit gamle ferskentræ var mere end 7m  højt med en stammediameter på 35 cm og det gav masser af frugt , mit nye er på få år på vej mod de 4m , og giver mange søde frugter.............med hensyn til jeres drivhus , det er noget sårbart over for et massivt snetryk som godt kan være ca 30 kilo pr, M2 ved 10cm gammel sne , så ud med kosten og fej sneen ned , det gør jeg selv efter snefald................
Og lige til sidst ...........i burde have malet træskelletet hvidt det giver mere lys i drivhuset........held og lykke med det....... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Kunne være jeg skulle på et tidspunkt plante en enkelt ud og se hvordan min sort arter sig i min jord :-) - Og mht til snetryk ved jeg ikke helt hvor sikret jeg er, men vi gik da 2 mennesker på "spidsen" af taget for at hæfte presenningen på, det må da have været tæt på 180kg inden for 1m2 - Efterhånden jeg får skåret til kommer der 60cm finerplade som er skæret af til at passe uden på samlingerne af brædder på alle samlinger med en masse skruer - På begge sider hvilket gør konstruktionen utroligt stærk mht til snedække.

Vil dog lige sige at uden skråstivere som tidligere forslået kan det med en hvis mængde sne nok skvatte let sammen, så det er planligt i weekenden der bliver lavet skråstivning af hele konstruktionen og træskellettet var også tanken ved næste skift af presenning at det skulle have en tur maling, og klarhvid var et af forslagne

Tænkte om nogle af jer gode mennesker havde nogle forslag til hvordan jeg skal arrengere plante-medie i drivhuset? Synes en kapilærkasse med en plantesæk er lidt triviel og vi har en masse god muldjord og kompost til rådighed... Vi havde tænkt lidt måske en form for 60cm højt bed så der var en god mængde jord til store rødder - Og vi har jo vores lille Texas Mini 200 fræser som nemt kan rydde det hver sæson

Skrevet af DeeJay86 på 09 okt 2013 23:02
  
Tænkte om nogle af jer gode mennesker havde nogle forslag til hvordan jeg skal arrengere plante-medie i drivhuset? Synes en kapilærkasse med en plantesæk er lidt triviel og vi har en masse god muldjord og kompost til rådighed... Vi havde tænkt lidt måske en form for 60cm højt bed så der var en god mængde jord til store rødder - Og vi har jo vores lille Texas Mini 200 fræser som nemt kan rydde det hver sæson

Tja, ikke for at stryge dig mod hårene, men vil faktisk kraftigt anbefale kapilærkassen grundet dens glimrende evne at til mindske spredning af sygdom.  Og der er absolut ingen der forlanger du går ud og køber plantesække. Brug det kompost og muld du har til din rådighed i kasserne. At kapilærkasser gør vandingen betydelig nemmere end ved krukker/frijord syntes jeg personlig ikke gør det mindste.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 09 okt 2013 23:47
Tja, ikke for at stryge dig mod hårene, men vil faktisk kraftigt anbefale kapilærkassen grundet dens glimrende evne at til mindske spredning af sygdom.  Og der er absolut ingen der forlanger du går ud og køber plantesække. Brug det kompost og muld du har til din rådighed i kasserne. At kapilærkasser gør vandingen betydelig nemmere end ved krukker/frijord syntes jeg personlig ikke gør det mindste.



Jeg tænkte også mere på prisen, de koster jo en halv formue hvis jeg skal ud og købe en 10-12 stykker :-P
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også