Vedligeholselse hvis båden er i vandet hele året?

Hej med jer

Hvis man købte sig en glasfiberbåd - f.eks. en 25-30 fods bayliner, og valgte at bo på den hele året (imens den ligger fast i vandet) - man man så meget kort sige noget om, hvilken vedligeholdelse den vil kræve? - jeg tænker på om den skal behandles udvendigt løbende, eller om motoren skal vedligeholdes selvom båden ikke sejler osv.?

Det er blot for at få en nogenlunde ide om hvad det vil koste på årsbasis.

MVH
Morten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten

Er det ikke en meget dyr båd, bare til at bo i den ? Og Hvor i landet ?

Men ellers:
En glasfiberbåd er forholdsvis taknemmelig at vedligeholde.
Men man skal holde det rent, fordi ellers så er mågeklatter og nedfaldent skidt med til at misfarve glasfiber, ødelægge pressinger mv.
Glasfiberen over vand bør vaskes og vokses, så den holder sig pæn.
Træværk bør holdes med lak, olie eller hvad der nu skal til.
Presenninger mv skal vaskes og holdes fri for jordslåethed.
Båden skal tjekkes for kondens og fugt som kommer ind de sjoveste steder.
Hvis du ikke passer al den slags, så bliver det en meget trist båd efterhånden, selvom den ikke ligefrem "går i stykker".

Båden skal på bedding og afrenses og have nye anoder og ny bundmaling mod begroning 1 gang årligt.
Motor skal helt afgjort passes - men jeg er ikke motormand, så lige hvad der er nødvendigt ved jeg ikke - men regelmæssig afprøvning og tjek af filtre for kondensvand, diselpest og udluftning og den slags skal jo til. Akkumulator og elsystem skal vedligeholdes og holdes opladet. Der er også kølevandssystemer og vandinstallationer og wc som skal vedligeholdes.
Så skal du også regne med udgifter til ordentligt fortøjningsgrej, gode fendere og hvad der ellers bliver nødvendigt af kabler og vandslanger, der hvor du skal ligge.

Det kræver nok mere end man lige tænker på - specielt fordi at alt i en båd har tendens til at blive fugtigt og små-ødelagt i den kolde årstid.

Hvad det koster er ikke til at sige - men jeg vil mene, at du KUN skal gøre det, hvis du  SYNES det er sjovt at ordne den slags ting SELV, og finde ud af de underlige ting, som opstår ---- for skal du have fat i i et bådværksted når tingene driller, så bliver det nok dyrt.

Har IKKE selv haft stor båd - så der er nok andre som ved mere om det - spørg nogen der har husbåd.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Hvis der er risiko for is! hvad der jo ofte er specielt i lukkede havne skal man være meget opmærksom på sine gennemføringer under vandet. Der kan ske frostsprængninger og slanger kan presse af pga is!

Dyrman
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis