Hvem skal betale for udskiftning af badeværelsesvindue?

Jeg bor i en ejerlejlighed. Jeg har et badeværelsesvindue som har sat sat sig fast pga råd. Det er blevet vurderet af flere tømrerer at vinduet er blevet forsvarligt vedligeholdt indvendigt og årsagen til, at det er blevet defekt, er fugt igennem 15-20 år, hvilket betragtes som generel slitage. Jeg er nu i tvivl om det er mig (ejer) eller ejerforening der skal betale for udskiftning af vinduet. Vores vedtægter der omhandler dette ser således ud:

"Forsvarlig udvendig vedligeholdelse foretages af foreningen, medens den indvednige vedligeholdelse påhviler de enkelte ejere, hvorved bemærkes, at indvendig vedligeholdelse ikke alene omfatter tapetsering, maling og hvidtning, men også vedligeholdelse og fornyelse af gulve, døre - herunder entredøre - , vinduer indvendig, el-installationer, vand- og gashaner, køkkenborde med vask, alle haner, radiatorer og i øvrigt alt lejlighedens tilbehør. Foreningen sørger for vedligeholdelse af murværk, tag, hoveddøre og vinduer udvendig samt alle fællesrum og fællesinstallationer indtil disses individuelle forgreninger til de enkelte lejligheder."

Der står altså ikke specifikt noget om hvem der har ansvaret for udskiftning af et defekt vindue, der hverken er blevet forsømt vedligeholdt indvendigt eller udvendigt.

Så vidt jeg lige kan læse mig frem til på nettet, så er vores vedtægter ret standard, og betyder at ejerforeningen skal stå for udskiftning af defekt vindue. Se bl.a. dette link under overskriften "Hvilken vedligeholdelsespligt har ejerforeningen":

http://www.bolius.dk/alt-om/lejlighed/artikel/hvilke-forpligtelser-har-du-som-ejer-af-en-ejerlejlighed/#Hvilke-oekonomiske-forpligtelser-har-du-i-forhold-til-ejerforeningen

Er der nogen der kan hjælpe :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo starte med at spørge formanden for ejerforeningen. Han ved det sikkert, da du næppe er den første der har problemet. Der er jo ingen grund til at involvere advokater osv, hvis du er tilfreds med hans svar.
I øvrigt er udgiften til at skifte et enkelt vindue beskeden, hvis man kan gøre det selv.
Jeg har spurgt formanden (jeg sidder selv i bestyrelsen), han ved det umiddelbart ikke. Alt efter hvilken tømrer man spørger koster det et sted mellem 10.000-20.000 kr at få skiftet vinduet.
Skrevet af nikolajrh på 09 okt 2013 00:08
Jeg har spurgt formanden (jeg sidder selv i bestyrelsen), han ved det umiddelbart ikke. Alt efter hvilken tømrer man spørger koster det et sted mellem 10.000-20.000 kr at få skiftet vinduet.

lyder dyrt, enten er vinduet meget stort eller meget specielt..
Det er et Velux vindue der sidder i taget. Tror bl.a. det koster så meget pga sikkerhedsforanstaltninger.
Der skal sikkert stilladser mm til for at det må arbejde på taget.
Der kan være god mening i at se på, om der er andre arbejder der skal laves, som kan tages med i samme omgang.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Sådan som vedligeholdelsesbestemmelserne i vedtægterne er formuleret er der slet ingen tvivl om, at foreningen står for udskiftningen (med mindre de da vil hævde hærværk eller misligholdelse - så står sagen måske lidt anderledes). Noget helt andet er, at 15-20 års levetid ikke er meget, er det mon fejlmonteret?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Tak til alle der indtil videre har svaret! Det er sgu fedt at folk gider at læse mit LANGE indlæg :-)

Netop fordi der skal skiftes tagplader, skal der stillads eller lift til. Dette er jo forholdsvis dyrt.

Dan H: Jeg er enig i din vurdering. Jeg er selvfølgelig farvet i min vurdering, men synes nu det virker rimelig klart. Tømrerne der har været ude at kigge, siger at det er meget typisk for den type velux vindue, hvor ventilen i vinduet ikke er bedre, at det skal skiftes efter en 15-20 år. Især i et så lille badeværesle hvor der hurtigt bliver fugtigt ved bad.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også