LED pære, 1050 lumen (ca. 11 watt/75 watt), hvilken?

Vi har købt os en ny brugt flot lampe (Flos romeo moon s2 pendel) på DBA. Denne er originalt monteret med en 75 watts halogenpære, E27 og den giver et fantastisk flot lys.

MEN det duer jo ikke når alle andre pærer i huset er spare- og LED pærer.

Min lokale lampepusher ville have fra kr. 250 - 350 for en LED pære og ved søgning på nettet kan jeg se at det måske er prislejet for disse nye pærer???

Ikea tager jo kr. 89 for deres pærer og vi er super tilfredse med disse, men de går jo kun op til 10 watt/ 600 lumen.

Jeg kan se at Harald Nyborg har en 12 watts Cosna på 1050 Lumen, men så er lysvinklen helt nede på 120 grader. Og tør man købe Cosna?

http://www.harald-nyborg.dk/p1248/paere-led-12w-e27-a60

Har jeg overset det perfekte sted at købe LED pærer med stort Lumen tal? Eller skal jeg bide i det sure æble og betale kr. 250 for en pære 

kh

Henrik - Herning




Hundefar

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænk at købe en ferrari og smide en lada-motor i....

Nå, men uanset hvad, så hold dig langt fra Cosna og IKEA-lyskilder. Farvegengivelsen er simpelthen for ringe.

Har du ikke lysdæmper på armaturet, vil jeg anbefale en 11w Sunflux (900lm og en spredning på 270grader)

MEN, du vil ikke få det samme ud af det synsmæssigt, som ved en glødelampe..
Hej Sten,

Mit krav vedrørende lampen var at den kunne indgå i mine samlede bestræbelser på at holde husstandens energiforbrug så lang nede som muligt.

Til dagligt kører jeg Smart Fortwo med et gennemsnitligt brændstofforbrug på lige knap 25 km/l og her har jeg syntes jeg også jeg har ramt konceptet Ferrari med lavt forbrug 

Jeg ville ikke nyde den flotte lampe nær så meget hvis jeg vidste den skulle bruge 75 watt for at lyse, og iøvrigt gav jeg kr. 2000 for den i brugt, så den var ikke dyrere :-). Hende jeg købte den af så bundærlig ud og havde den selv hængende over sit spisebord så jeg har handlet i den bedste tro på at den ikke var bortført fra anden ejer.

Jeg prøver at surfe lidt rundt efter 11w Sunflux, og så må jeg jo bide i det sure æble og ofre kr. 250 for en skide pære...............

Et andet problem er at en pære der er 12 cm. lang vil røre ved inderskærmen i min dyre designer lampe, så jeg vil se om jeg kan være heldig at finde en der er max. 11 cm. lang. Men ellers betyder det vel intet at den støtter på glasset når nu det kun er LED (varme).

kh

Henrik

Hundefar

EBAYsen....

Jeg fandt lige dette tilbud på Ebay hvor man kan købe en Philips 10 Watt LED i warmhvid til kr. ca. 125 leveret i DK. Dette er selvfølgelig under forudsætning af at den ikke bliver snuppet i tolden, men det er nu længe siden jeg har oplevet det med småindkøb, så det er efter min mening ikke særlig sandsynligt.

http://www.ebay.de/itm/Philips-5w-7w-8w-10w-E27-LED-Gluhbirne-Strahler-Lampe-Warmweiss-Kaltweiss-Birne-/151088673901?pt=DE_M%C3%B6bel_Wohnen_Leuchtmittel&var=450193677372&hash=item232d96346d

Jeg har netop monteret min 8 watts Ikea LED pære fra badeværelset i lampen og glæder mig til at se hvorledes vi syntes om farve/lys når den tændes i aften.

Men Philips pæren til kr. 125 er muligheden for at få en LED pære til halv pris. Ekspedienten hos Silvan i vejle var meget begejstret for Philips nye LED serie, men jeg har selvfølgelig ingen garanti for at pærene kommer fra samme produktionslinie når jeg får den leveret fra Hong Kong. Jeg har spurgt leverandøren hvor lange Philips LED pærene er da det ser ud til at dem de sælger i Europa kun er 102,6 mm. lange og det passer perfekt til lampen. 120 mm. er altså ikke optimalt.

Det var meget skriveri bare for at spare lidt på på en LED pære, men sådan er det når der går NØRD i projektet ;-)

Hundefar

Sådan en som du linker til turde jeg ikke købe. Der er ikke opgivet farvegengivlse - Ra eller CRI - værdi.

Denne skal helst være over 85 - og til køkken og badeværelse bør den være over 90. Lovpligtigt i EU i dag er over 80.

Når den ikke opgives kan den risikere at være helt nede omkring 70 og så er bøffen grå og ikke rød ( selvom farven på pæren er varmhvid )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 08 okt 2013 14:11
Sådan en som du linker til turde jeg ikke købe. Der er ikke opgivet farvegengivlse - Ra eller CRI - værdi.

Denne skal helst være over 85 - og til køkken og badeværelse bør den være over 90. Lovpligtigt i EU i dag er over 80.

Når den ikke opgives kan den risikere at være helt nede omkring 70 og så er bøffen grå og ikke rød ( selvom farven på pæren er varmhvid )


Nemlig   Folk tænker slet ikke over Ra værdi'n...

Og noget andet er de 150.000 timer der står på den. Kan godt ske den lyser, men ikke meget blus på den til den tid...



Annonce
Tak for indlæg.....

Jeg finder oplysningerne om Ra værdier yderst interessante og vil omgående spørge til dette i Kina. Nu er LED og SMD lamper jo stadig forholdsvis nyt (I forhold til glødepærer og sparepærer), så det er jo guld værd at man kan lære af sine medmennesker på et forum som dette. Jeg arbejder videre i undersøgelse af Ra værdier......over 85 og helst 90 :-)

Hundefar

Pudsigt.....

Når man kigger på Philips egen hjemmeside står der intet om Ra værdier????

http://www.philips.dk/c/-/led-9.5-w-60-w-varm-hvid-med-e27-sokkel-8718291193029/prd/?t=specifications


Hundefar

Der står CRI mere end 80.

CRI er det samme som Ra.

http://download.p4c.philips.com/files/8/8718291193029/8718291193029_pss_dandk.pdf

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Et par lnks :

http://detled.dk/60-75w-erstatnings-led-paerer-230v/493-civilight-daempbar-e27-led-paere-10w-varm-hvid-2700k-ra90-60w.html

http://www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Paerer-E27-197/Sunflux-11W-LED-paere-86429

http://www.batteribyen.dk/civilight-e27-8w-led-paere-da60-470lm-varm-hvid-2700-3000k-daempbar

Sunflux er dyre - men nok noget af det ypperste du kan få :-)


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af hundefar på 08 okt 2013 12:05
Hej Sten,

Mit krav vedrørende lampen var at den kunne indgå i mine samlede bestræbelser på at holde husstandens energiforbrug så lang nede som muligt.

Tkh

Henrik
Hej
Godt at se at nogen har hjertet med 

Men jeg har lige et reflekterende spørgsmål, (lidt offtopic) - når du nu fokuserer så meget på at minimere elforbrug - har du så lavet tilbagebetalingstider på din investering - og her ser vi helt bort fra den (store) kvalitetsforskel der er i lyset.
Hvis du vil have en LED pære til ~15w i stedet for en halogen til 75. Forskellen er 60 w. Med en pris på 250 kroner for en god LED pære, så får du en tilbagebetalingstid på 2 år hvis lampen er tændt 3 timer om dage hele året rundt.
Det skal lige siges at jeg ikke har sparepærer herhjemme, da lyskvaliteten er for dårlig - gider ikke grøntligt eller violet skær fra en lampe. Derudover har jeg lysdæmper på alle sports/loftslamper og standerlamper (IHC Wireless) - og der du de nye pærer heller ikke. Derudover vil en udskiftning af en 20w halogenpære til en LED pære have en tilbagebetalingstid på mange år. Jeg venter nogle år endnu, til pris/kvalitetsforholdet hænger bedre sammen.

Lige et drillespørgsmål 
Nå du nu går så højt op i at spare på strømmen; for måske at spare pengepungen og CO2 regnskabet - gør du det så de steder hvor det har størst effekt? F.eks. isolering af din bolig og bruge vedvarende energi, undgå flyrejser og ikke købe importerede grøntsager i supermarkedet?

Jeg er selv rimelig miljøbevidst, men er også fokuseret på kvalitet. Jeg sparer en smule (a-mærkede hvidevarer, isoleret hus mm). Men min holdning er at man både ksal gøre noget selv, men også fællesskabet.
F.eks. synes jeg det er fjollet at nogle kommuner bruger mange penge på elbiler, fremfor at bruge pengene til energirenovering. Jeg har være ti Kbh. kommune - hvor man helst ikke vil have biler kørende, og kun selv helst vil købe elbiler. Men kontoret jeg sad på have enkeltlagsglas i den ene rude, og gammel termorude i det andet vindue. Et andet sted havde man forsatsvinduer, men pga. bueaukrati havde man ikke nogen til at hjælpe med at sørger for at de sluttede tæt.
Nå, men det var lige et sidespring 




 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis