Skitse af omfangsdræn

Blot for at blive lidt klogere på hvordan man almindeligvis etablerer et omfangsdræn, har jeg vedhæftet en skitse af huset, og så håber jeg at nogen ud fra den kan tilføje/tegne eller blot forklare hvordan man ville placere hvad hvis der skulle etableres omfangsdrøn.

Min ide er at lave meget af arbejdet selv, men vil gerne have et overblik over hvor meget jeg evt. selv vil kunne lave.

Markering 1 og 2 er nedløbsrør, hvor nr 1 har en nedløbsbrønd med sandfang og nr 2 blot er et gammel betonrør som går over i kloaken. Jeg har en nedløbsbrønd liggende til hvis den skal bruges til nedløbsrør nr 2.

Kloakbrønd er naturligvis den orange, og kloaken går inde under huset.

Som jeg har læst mig frem til, skal der placeres en min. 315 mm sandfangsbrønd til omfangsdrænet. Er det korrekt?

Jeg har 80 mm drænrør med filt liggende.

Jeg har en ide om også at forberede til at adskille regn og spildevand.

Er det nogen som gerne vil komme med deres input til det?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror du skal få fat i en lokal kloakmester som du kan drøfte dine planer med, han kan så fortælle dig hvad han vil lade dig lave og hvad han selv vil tage sig af

det er ikke for amatører at lave omfangsdræn
Det ved jeg godt. Det håber jeg ikke du skriver ved hvert eneste tråd her på forummet. Det er lisson ikke den ånd der ligger bag ;-) Men tak for dit input. Selvfølgelig skal der skrives under på det. Jeg hygger mig bare med at planlægge. Derfor spørgsmålet.

Eksempelvis kunne jeg godt tænke mig at få bekræftet om det er korrekt, at man skal have en 315mm sandfangsbrønd, og om der endda er krav om to? osv...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
selvfølgelig gør jeg ikke det, men omfangsdræn er en del af det jeg laver til daglig, og jeg ved det er 20 gange nemmere at planlægge et omfangsdræn når man står på stedet hvor det skal udføres, og at det ikke er noget for enhver "lav det selv' er"
der er så uendelig mange forhold der spiller ind, dybde? skal det pumpes? er der plads til maskiner? kan der graves med anlæg? skal renden afstives, er der kælder, osv osv osv...

men ja der skal være en 315 sandfangsbrønd før pumpe eller afløb til offentlig kloak

Og det er netop det der er dejligt ved det her forum, det er at man kan få sådan noget at vide ja det er nemmere at få en ud til at kigge på projektet, men nu er der jo et forum hvor man kan blive klogere på tingene

Det kan være spørgsmålet kan indskrænkes til hvad der er lovpligtigt ifbm et omfangsdræn så. Er der nogle krav til afstand fra mur og til dræn, diameter på dræn, hvor mange meter dræn til hvor mange brønde etc...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis