Zanussi tørretumbler - kan den fikses? Billeder i tråd

Ohøj! Fik anbefalet dette forum af en god ven - og jeg er ikke ligefrem hvad man vil kalde "fiks på fingrene". Håber at en venlig sjæl kan hjælpe!

Vores halvgamle (og meget simple) Zanussi-tørretumbler er død. Eller, "remmen" som går ned om motoren og rundt om tromlen, er faldet af. Motoren lød ikke til at have det godt, men.. jeg tror ikke selve motoren er stået af. Jeg slukkede omgående, da lydene begyndte.

Jeg har INGEN ide om hvad jeg laver (den er købt for 500 kroner, og har tjent os dagligt i flere år) så jeg skilte bare bæstet ad. Som i "helt ad". Nu fandt jeg endelig ud af at jeg bare skulle skrue et par skruer ud, og så kunne jeg åbne siden, hvor motoren sad. Det havde nok sparet mig 3-4 timers skrabede knoer og frustration fra familien over at hovedafbryderen skulle slås fra hele tiden

..så nu har jeg samlet den lidt igen. Med siden stadig åben så man kan komme til indmaden.

Det jeg kan se er, at remmen ganske rigtigt er faldet af (og ser ret slidt ud). Men, hvad værre er, der sad lissom noget "gummi-liste" rundt om selve motorens "trækaksel", som var helt krøllet sammen (som om den måske havde fået fat i noget den ikke skulle, og bare "ædt" det, til det blev helt viklet ind.

Jeg har ingen anelse om, om det var noget der skulle være der, eller om det var noget der.. skulle være et andet sted.

Poiinten er : Jeg ved ikke om det er en "nemt fix, det kræver en ny rem og en dims til 20 kroner" eller "Mester, glem det, køb en ny tørretumbler". Vi er ikke ligefrem velhavende (fordi børn..) - så kan den reddes, så skal den reddes. Ingen grund til at smide noget ud der stadig er liv i, jo.

Billeder her :

Exhibit A : Overblik, ind ad siden. (Hold da op der er støvet i sådan en!)

http://peecee.dk/upload/view/423051

Exhibit B : Billede af motorens akse, samt det lille sorte "hjul" som remmen nok også har gået rundt om.. måske har den sorte "rem" trukket hjulet.. eller noget?

http://peecee.dk/upload/view/423050


Exhibit C : Resterne af "remmen" som jeg trak ud med fingrene, og smed i vasken.

http://peecee.dk/upload/view/423049


Kan du hjælpe (og kan du evt. komme forbi Vamdrup fordi du ved liiige præcis hvordan, plus du har altid gerne villet have en flaske whiskey..) - så sig til. Al hjælp er MEGET velkommen.

Naturligvis, hvis man hellere vil have et par rammer Coke Zero eller bare en kæmpe krammer, er det også en mulighed

med venlig hilsen, og på forhånd tak for selv det mindste råd !

- Claus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tillader mig at svare lidt ud af boksen, men jeg mener ikke det er værd at bruge penge på at reparere den gamle.

En ny rem koster ca 250 kr. Det var, hvad jeg gav for en rem til en Miele for et års tid siden.
Det er noget knokkel at skifte den, men det kan lade sig gøre.
Herefter står du med en stadig noget bedaget tumbler, som nok er energiklasse C (hvis vi er lidt venlige). Den koster ca 4 kWh (omkring 8,40 kr) for at tørre en fuld maskine, hvis det er en 7 kg.
En maskinfuld hver anden dag giver 180 tørringer pr år eller 720 kWh eller 1512 kr om året.

Skifter du til en ny kondenstumbler med varmepumpe ser det helt anderledes ud.
Jeg fandt lige denne her ved en hurtig søgning:
http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/torretumbler/WT44W1E0DN/siemens-iq500-torretumbler-wt44w1e0dn
Nu har du en ny tumbler med alt hvad det har af fordele, herunder energiklasse A+
Den har det halve energiforbrug og det halve i elomkostning. Det vil sige ca 360 kWh og 756 kr pr år.

Besparelsen er altså på ca 750 kr pr år på elregningen, og I får en maskine der har fremtiden for sig. Den nye maskine har tjent sig selv hjem på lidt over 4 år. Bruger I den mere end 180 gange om året er besparelsen større.

Fordelen ved varmepumpeteknologitumbleren (langt ord) er, udover at spare på strømmen, også at den afgiver meget lidt fugt til omgivelserne i forhold til en traditionel kondenstumbler.
Hvis den I har nu er med aftræk, så vil I også kunne glæde jer over ikke at få hjemmet tømt for varme, når i tørre tøj, fordi aftrækstumbleren suger en masse luft til sig, som den efterfølgende smider ud.
Jeg har selv en Bosch, som ligner Siemes'en i linket til forveksling, og jeg er meget tilfreds med den, men der findes masser af andre, som er ligeså gode.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tusind tak for det lange og meget informative indlæg.

Hvis bare remmen alene koster over 200 kroner, kan jeg godt se at det næppe rigtigt kan svare sig, at skrue alt for meget på den.

Tusind tak for dit råd. Det kommer med i aftenbriefingen til chefen
Chr. har ret i alt hvad han skriver, men hvis du gerne vil give maskinen et par måneder ekstra, kan du evt. finde en rem på genbrugspladsen.
På "min" genbrugsplads er det forbudt at klunse, men et par øl og en hindbærroulade plejer at holde formændene indendørs indtil jeg er færdig ;-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Det lader til at den der rem som ganske rigtigt er komplet istykker, åbenbart (hvilket nok er indlysende for jer andre) ikke er hvad der trækker tromlen rundt

Jeg prøvede at starte maskinen med siden taget af, og tromlen kører slet ikke rundt. Der bliver blæst en frygtelig masse luft ud ved hullerne til aftræks-slangen, men der sker INTET med tromlen. Så det er nok et større - og dyrere - problem end først antaget, frygter jeg.
Det er remmen der driver tromlen rundt. Den skal bare forbi nogle lejer der sørger for, at den er stram.

Se evt. her:
http://www.youtube.com/watch?v=CS551RrK5kw

 Aldrig gå ned på udstyr!

Annonce
Der er bare sådan et "hjul" foran i maskinen, som - hvis man forsigtigt drejer det rundt med fingeren - drejer tromlen rundt.

Det sorte hjul på billedet har ingen motor "funktion" - det sidder der bare, og kan dreje frit rundt.

Når man starter maskinen, virker det ikke som om selve metal-akslen der stikker ud af motoren drejer rundt overhovedet.

Nu skriver du jo ikke hvad det er for en model du påtænker at stanner, Odal. Men føringen af drivremmen er nu ganske simpel og ligner også den sidste af samme fabrikat jeg skiftede rem på. Det sorte hjul er remstrammeren. Se på videoen her ca halvvejs inde: www.youtube.com/watch?v=jS0ChljeBHg

Formoder ikke motoren er defekt når remmen er så øg som din.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis