Bjælkehus - reparation

Hej LDS.

Har kig på et bjælkehus fra 1964 og følgende står i tilstandsrapporten.

K2 Der er trænedbrydning i nederste bjælke til højre for badeværelsesvindue.
Note: Skaden vurderes at have sammenhæng med åbne samlinger i bjælkefacade.
Der er foretaget en del stikprøver på alle facader og der er ikke fundet øvrig
trænedbrydning

K3 Bjælker er i mindre områder med helt åbne samlinger bl.a til højre for
badeværelsesvindue og på gavl mod syd.
Note: Der er risiko for fugtindtrængning og følgeskade.

En lille alarmklokke ringer hos mig, men jeg har ingen anelse om hvor "stort" et arbejde det er at få dette lavet? nogen der har erfaring med priser etc?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fonzer.

Først er der vigtigt at vide hvilken type hus der er tale om, alt fra beklædte huse med noget der ligner bjælker og til rigtige bjælkehuse kaldes bjælkehuse, selv den type hvor en træskal er limet på hver sin side af en styroporplade.
Så bedst ville være at få oplyst fabrikat og så billeder af skavankerne.
Har selv et Sande-bjælkehus som jeg igennem mange år har haft mange oplevelser med, men samtidig har jeg også opnået en del erfaring i forebyggende vedligehold.
Uden at kende huset, kan jeg dog sige at et træhus kræver mere vedligehold end alt andet og det er derfor godt at have hænderne skruet rigtigt på. På den anden side får du også et hus med enormt meget charme og hygge.

Bedste hilsner
Bjarne.

 

Udover at vurdere skaderne og udbedringerne, så er det meget vigtigt at du får styr på, hvad det får af indflydelse på ejerskifteforsikringens dækning.
Ejerskifteforsikringen dækker normalt ikke det der er omtalt i tilstandsrapporten, eller følgeskader fra samme.
De to omtalte kan derfor godt dække over ganske betragtelige begrænsninger i dækningen, og det skal du kende til inden du beslutter dig for at handle og om der skal forsikring på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Fonzer.
Ja men så nåede vi så langt, jeg er helt enig med dig i at det er definitionen.
Når jeg gerne vil vide lidt mere for at kunne hjælpe, skyldes det at der er lavet mange typer, hvoraf nogle er direkte uegnede til bolig. Har du evt. et link til en boligannonce, ville det hjælpe.
Men jeg kan da sige at alle bjælkehuse er, dem med krydsede samlinger, har et svagt punkt netop omkring disse samlinger, især hvis de ligger i områder med stor vindpåvirkning, vandet vil altid finde vej ind. Nogle har forsøg at løse dette problem ved at fylde op med fugemasse. Dette hindrer ikke vandet i at trænge ind men derimod mod at komme ud igen.
Jeg har afrenset alle disse fuger og lavet nogle simple inddækninger af et brædt med 2 spor hvori der er limet krydsfiner, som så er skråret i facon til bjælkerne. Der kan godt komme vand for, men det løber underud og når aldrig ind i konnstruktionen. Har i sommer skiftet vinduer, disse sidder i princippet løst i vindueshullerne, mellemrummet er stoppet med gammeldags tjæret værk, og så er der en bred inddækning i lærketræ udvendigt og en alm. inddækning indvendigt.
Vi har i forbindelse med renovering af badeværelset fundet råd i de nederste bjælker.
Disse er udskiftet uden de store problemer, da bjælkeprofilet stadig bliver fremstillet.
Ved gennemgang er det meget vigtigt at gennemgå alle ydervæggene for fugtskjolder og skimmelsvamp, da det indikerer problemer.
Hvis huset ellers er tæt, men træet fuld af sprækker vil en fremtidig behandling med et godt linolieprodukt give huset en lang levetid.
Da jeg ikke har kendskab til ejerskifteforsikringer kan jeg ikke kommentere dette, men under alle omstændigheder er det vigtigt at sikre sig at huset kan forsikres uden for mange klausuler inden køb. Vi har forsikret i Lærerstandens Brandforsikring, det har fungeret godt også da vi skulle have skiftet en rådden bjælke.
Håber at dette kan hjælpe dig til at træffe en beslutning.

Bedste hilsner Bjarne

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis