trykimprægneret - længst holdbarhed?

Hej

Er der nogen forskel i holdbarheden - altså antal leveår - mellem 70x70 og 45x95, hvis de ellers er konstrueret på samme måde i forbindelse med en tagterrasse. Hvad ville I vælge?

Både Icopal og Phønix anbefaler at man lægger tagterrasse-strøen på en løs bane overpap, men jeg tænker, at holdbarheden bliver betydeligt længere, hvis der kommer luft under, fx hvis man lægger den på nogle fliser. Giver I mig ret?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jo højere det kommer jo mindre kontakt med vand jo, men fliserne skal så også have en løs bane overpap, der vendes om, for at forhindre at stenen arbejder sig ned i pappen over tid.

Jeg ville vælge så små strøer som muligt, da 70 x 70 sikkert vil slå sig en del.
Jeg ville anvende 40 x 40 - 50 x 50 mm til det.
Jeg forstår ikke helt rationalet: I mine øjne er en tyndt og smalt stykke træ da meget lettere at vride ud af form end et tykkere. Kan du venligst forklare. Jeg vi selvfølgelig hellere end gerne brug 45x45, da det er billigere og fylder mindre i højden, men jeg vil også gerne forstå logikken bag, tak. 
Jo tykkere stykke træ, jo kraftigere spændinger opstår der i træet, når de hele tiden belastet af vand og tørrer ud, hvilket vil være tilfældet her.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis