Motor fundament

hej, saa kom den "nye" motor hjem, men der skal laves nyt fundament til den. Hvad skal det laves i? Nogle siger gran og andre siger eg. Gode raad er meget velkommmen, ogsaa mht til at line motoren op. Skal have taget ca 10 cm af akslen, men det er det mindste problem.
mvh team baatgaard
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah hvis det var en lille 4 Hk. totakter der skulle ligge der, kunne gran sikkert godt holde, jeg vil nu foretrække Egetræ.
Hvorfor ikke forstærke fundamentet med glasfiber ?
Jeg ville nok monterer en hydradrive på flancen (eller en anden lignende slags) - så skal du kun opligne 1 gang.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
der skal jo laves helt ny fundament, ikke forstaerkes. Har taenkt paa en hydradrive eller flex kobling, men vil gerne have linet den helt 100% op uden brug af div, kardanled (flex-hydra) da det efter min mening maa vaere nr 1, men det kan jo vaere at jeg er noedt til at ty til den loesning, da jeg syntes det efterhaanden er svaert at faa den 100% paa plads,, motor op , motor ned, maale,, ja saadan gaar det det meste af dagen. Mangler maaske 1-2 millimeter foer den er ok, og saa skal der jo altsaa laves det famoese fundament
Jeg går ud fra at det er en træbåd?
Hvad er det for en motor hk, alder, benzin/diesel?

Af de to træsorter du snakker om er eg klart at fortrække. En anden mulighed er at svejse et fundament. Men det har meget at sige hvordan din båd er bygget -aftand i mellem bundstokke osv.

Mht. til opligningen så bruger du søgerblade til at ligne den op med. Der må MAX være en forskel på 0.05 mm. (nord, syd, øst, vest). Hvis du ikke bruger "motorophæng" eksempelvis med en gammel benziner kan du til selve opklodsningen bruge forskellige ting, men vær opmærksom på at nogle metaller er bløde og altså derfor skal lignes efter oftere. Husk at ligne op i vandet og husk at tjekke opligningen en eller et par gange i løbet af sæsonen (især uden gummieophæng).

Nå men hvis vi får lidt flere detaljer mht båd og motor kan vi måske give nogle lidt mere detaljeret svar ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hej Andersbr, det er en traebaad, og motoren der skal i er en mb 7a, 2cyl 13 hk. Der sad en mb 5b, 1 cyl tidligere, men den sad meget hoejere end den nye. der er vel ca 30 cm mellem spanterne (bundstokkene), og der er ca 40 cm mellem de gamle fundaments bjaelker i bunden.
Mvh jesper
Annonce
altså m "D" 7a. Det er jo diesel. Med den størrelse og mellemrum mellem bundstok mm. kan du sagtens både svejse et fundament eller lave et i eg alt efter hvad dine evner rækker til. Brug justerbare gummieophæng. Hvad er højden på de gamle fundaments"bjælker" og hvor meget skal den nye motor sænkes?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hej ,det er vel ca 25-30 cm den nye motor skal saenkes i forhold til den gamle, saa den kommer lige fri af bunden med svinghjulet, ikke meget af give af. Jeg har gummi ophaeng, org. volvo penta, tager lige nogle billeder og laegger senere idag.
Mvh jesper
Nå ja det var da godt nok meget?
Godt med lidt billeder.
Kan du genbruge den gamle aksel? Det skal være 25mm.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis