Returventil på gulvvarme system?

Hej

Jeg har et gulvvarmesystem fra 2007 af mærket Danfoss - tilsluttet fjernvarme.

Der sidder en termostat på returløbet - jeg går ud fra at denne bestemmer vandtemperaturen i slangerne? Hvad skal den stå på, for at udnytte varmen bedst mulig? Eller er det kun er spørgsmål om hvor varme fødder man vil have? Pt står den på 33 grader... Foran denne ventil sidder en såkaldt Danfoss MSC-V ventil - hvilken funktion har denne?

En anden ting jeg undres over, at min opgørelse fra fjernvarmeværket, som fortæller mit forbrug har lagt på 11MWh de sidste 2 år, men det seneste år er vandforbruget på varmen steget fra 420 til 930m3?? Hvad kan forklaringen være på dette?

Har prøvet at lukke for returhanen til fjernvarmen, for at konstatere at flow faldt til 0 på måleren, så jeg formoder ikke der er tale om utætheder.

På forhånd tak, og god weekend 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan umiddelbart sidder jeg og tænker: Er det gået hen over hovedet på manden at vi de sidste to vintere har haft temlig meget frost !
Skrevet af Medusa på 05 okt 2013 11:03
Siden du nu alligevel sidder og tænker, så kan du måske forklare hvorfor mandens energiforbrug ikke er steget selvom der har været frost?

Det er korrekt... Forbrug i 2011 og 2012 har begge år været 11MWh, men vand altså mere end fordoblet i 2012.
Eftersom du bruger den samme energi...så må din afkøling være blevet mindre. Det er jo i udgangspunktet ikke så godt. Har du nogle tal på det?

Noget tyder på, at der af en eller anden grund bliver hevet for meget igennem dit system...
Der er to faktorer, der afgør, hvor meget varme man bruger. Dels antallet af kubikmeter fjernvarmevand, der kommer gennem ens installation, og dels afkølingen af vandet.
Der er lavet en lille folder om emnet, som du kan se på nedenstående link.
http://www.fif-marketing.dk/html/pdf/afkoling/index.html

Når jeg regner på dine tal, så har du en afkøling på 22,5Cº hhv 10.2ºC.
Det første er en meget ringe afkøling, det andet er næsten katastrofalt.
En afkøling på 30º bør være opnåelig, og helst mere. Mistanken retter sig mod dit stand-by flow, eller veksleren til dit varme vand. Noget galt er der i hvert fald.

Danfoss ventilen kan jeg ikke finde ud af, hvad er for en, så den overlader jeg til andre. Der kommer en masse forskelligt op, når jeg googler den. Hvis du kan finde et link, der viser netop din ventil er det nemmere.

Din gulvvarme skal stå med så lav temperatur som muligt. I det optimale system afpasser man fremløbet efter udetemperaturen efter udetemperaturen med en udeføler og en skuntventil med noget varmekurve-soft-ware. Det kommer også an på, hvilke rum du bruger gulvvarmen i, og hvor godt dit huse er isoleret.
Hvis det er badeværelserne er det jo rart med lidt lunt til fødderne, men er det i resten af huset også, så skal fremløbet være, så det giver den rigtige rumtemperatur. Udover den bedste økonomi giver det også den bedste komfort, da hele gulvet så har den samme temperatur, og ikke noget med harme og kolde områder.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Det vil være en rigtig god ide at notere vandmængde, opsummeret energiforbrug og fremløbstemperatur en gang om ugen.
Det vil give et godt indblik i, hvordan anlægget kører.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tja, mit bud er ret simpel. Fremløbstemperaturen må være blevet lavere fra fjernvarmeværket sidste år.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres svar

Hvis deres tal fra varmeværket er korrekt, må der være noget helt helt galt... Så vidt jeg ved, så straffer de folk, med for lav afkøling, men det viser min regning ikke noget om?

Jeg har kontaktet varmeværket på mail, for at få en forklaring - måske de kan give en forklaring på de katastrofale tal...

Mit hus er fra 1965, løbende renoveret og godt isoleret (300mm+ på loftet). Gulvet har været hugget op og isoleret, og ilagt gulvvarme. Dog har jeg stadig stadig radiatorer i værelserne, og kun gulvvarme i stue, køkken, gang og bad.

Installationen er lavet med veksler, hvilket senere hen er blevet forbudt at montere ved nybyg eller renovering, da deres net ikke er dimensioneret til det.

Pt siger varmemåleren 62 grader ind og 58 retur, men der er stort set også lukket for alt varme - kun ganske lidt på badeværelset. Flow siger pt 115liter/t i tomgang - lyder det rimeligt eller voldsomt?
Et tomgangsforbrug på 115 liter/time.
Alarmklommen ringer.
Det svarer til 1000 kubikmeter om året!!!!

Prøv at lukke for al varmeforbrug og check så forbruget en gang til.
Kan du tage et billede af fjernvarmeinstallationen. Så kan det være en ef de mere VVS-kyndige kan komme med et bud på, hvor du skal søge fejlen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis jeg lukker alt varme kan jeg få den ned på 100liter/time, men lukker jeg for returløb fra veksleren falder vandforbrug til 0.

Kan man konkludere at veksleren er defekt ud fra dette?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis