Returventil på gulvvarme system?

Hej

Jeg har et gulvvarmesystem fra 2007 af mærket Danfoss - tilsluttet fjernvarme.

Der sidder en termostat på returløbet - jeg går ud fra at denne bestemmer vandtemperaturen i slangerne? Hvad skal den stå på, for at udnytte varmen bedst mulig? Eller er det kun er spørgsmål om hvor varme fødder man vil have? Pt står den på 33 grader... Foran denne ventil sidder en såkaldt Danfoss MSC-V ventil - hvilken funktion har denne?

En anden ting jeg undres over, at min opgørelse fra fjernvarmeværket, som fortæller mit forbrug har lagt på 11MWh de sidste 2 år, men det seneste år er vandforbruget på varmen steget fra 420 til 930m3?? Hvad kan forklaringen være på dette?

Har prøvet at lukke for returhanen til fjernvarmen, for at konstatere at flow faldt til 0 på måleren, så jeg formoder ikke der er tale om utætheder.

På forhånd tak, og god weekend 
Hej Jeg har et gulvvarmesystem fra 2007 af... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Du har inddirekte fjernvarme, og derfor to vekslere. En til varmt brugsvand og en til radiatorkredsene. Første skridt er at finde ud af hvilken der er til hvad, og hvor vandet fiser igennem.

Tomgang bare til at holde brugsvandsvekslren varmt skal ikke ligge på mere end 8 - 16 liter pr. time.

Hvis det er brugsvandsveksleren der står og lukker så meget vand igennem, er reguleringen til den fejlbeheftet. Er der lukket for den, og der ikke kaldes på varme fra varmekredsene i huset, og du stadig har så højt et flow, må det være regulering til veskleren mod fjernvarmen, der er noget galt med.

CanAlt
100 liter i timen er stadig 880 kubik om året. Det er alt alt for højt.
Fjernvarmevandet pladrer direkte igennem en af vekslerne. En af ventilerne lukker slet ikke som den skal, men jeg har ikke så meget erfaring med fjernvarme, at jeg kan se, hvad det er for en, så jeg håber der er en af de mere VVS-kyndige der kommer på banen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Dvs hvis alt forbrugsvand er lukket, og der stadig er højt forbrug, så er regulering defekt?

Det på være den Danfoss dims der sidder på veksleren ikke?

Den kan justeres og står pt i midten af skalaen - den kan justeres fra 1-6. Skal jeg prøve at justere den, og i hvilken retning?



Tror måske jeg har afhjulpet problemet

Indstillede returventilen fra 3 til 2, og nu falder den til 0 liter/time, kort tid efter at der er brugt varmt vand Det tager lidt længere tid, inden der er varmt vand, men det kommer forholdsvis hurtigt.

Underligt at varmeværket ikke har rettet henvendelse, på det kraftigt øgede forbrug i 2012 - de har da ellers så travlt med at finde utætheder.
Annonce
Dejligt at du ser ud til at have fået hold på det.
Jeg ville, i dit sted, holde et godt øje med måleren i den kommende tid. Der kan stadig være en defekt, som laver ballade.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 05 okt 2013 15:41
Dejligt at du ser ud til at have fået hold på det.
Jeg ville, i dit sted, holde et godt øje med måleren i den kommende tid. Der kan stadig være en defekt, som laver ballade.

Chr.
Det virker tilsyneladende, og ja der skal vidst lidt fokus på den kommende tid. 

Jeg fornemmer allerede et lidt køligere varmeskab, og kan ikke længere høre den samme snurren i rørene.

Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis