Overfræser

Hej!
Jeg er ved at samle sammen til at hjemmebygget en sofa. Hertil mangler jeg en overfræser, hvor jeg indtil videre har fundet frem til bosch ae 1200, hvilken pt er på tilbud i Harald Nyborg:

http://www.harald-nyborg.dk/p8092/bosch-overfraeser-pof-1200-ae

Er der noget jeg bør vide med den? Eksempelvis med tilbehør af en kuffert med 12 ekstra dele af andet mærker til ca 200 kr eller er det smartest at finde en med originale tilbehørsjern inklusiv eller er det i det hele taget pengene værd at købe denne overfræser? Er der evt nogen der kan fortælle hvor jeg køber en skabelon, der kan bruges til denne, hvis jeg evt skal lave svalehaler

Det er første gang jeg skal købe en sådan, hvorfor det gerne skal tænkes ind i budgettet.

P forhånd tak for hjælpen
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 03 okt 2013 12:45
Det er en god maskine, ingen tvivl om det. Men skal du lave svalehaler / sinker o.l. så skal der en speciel værktøjs skabelon til, jeg ved ikke om Bosch har en sådan, men ellers skulle woolcraft have en sådan ting til den slags arbejde hvor man så bruger sin overfræser på. Et såkaldt sinke apparat !
Woolcraft? Synes altid jeg støder på den i nogle dyre sammenhænge? Dvs en skabelon ikke bare er en standard, der passer på flere maskiner? I mine øjne ligner det bare en jernkam i mammut størrelse med andre ord kan man ikke selv lave noget lignende i andet materiale eller finde en jernkam?
Nu er det jo ikke bare en jernkam, men et apparat hvor du både kan indstille så træet ligger rigtigt. Og du kan lave begge stykker på en gang, det er da muligt du selv kan lave noget lignende i jern / metal men kan du lave det lige så nøjagtigt, for det har temlig meget at sige.
Du kan jo også lave det på den goe gammeldags måde, med rygsav og stemme jern !
Nu ved jeg ikke hvad du vil spendere på det, men Festool er nok dem der laver mest tilbehør, til overfræsere i god kvalitet.
Men det er ikke helt billigt, men kvalitet koster jo desværre ofte. Men det er også klasser bedre end en grøn Bosch.
Og du skal nok have en Festool overfræser, for at få fuld udnyttelse af  udstyret.

Det var lige det første link Google hostede op med, der findes sikkert en del mere udstyr.
http://
www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/tilbehoertilmaskiner/fraesendevaerktoej/tilbehoertiloverfraeser/festoolfraeseskabeloner/
Nu er der lige den i mente at det nok kun er til hobby brug manden søger fræser og sinkeapparat, det Carl R. har er jo til proffer og det vil blive nogle temlig dyre sinker. Den grønne serie fra Bosch hendvender sig til hobby folket og er en ganske god maskine. Med de priser Carl R. har kan spørgeren lige så godt lade den stedlige snedker lave sofaen.
Annonce
Jeg har den fræser. og er godt tilfreds med den. Der følger et almindeligt land, støvsugerforsats, kopiring, og en tap så du kan lave cirkler. Alt i alt, lidt af det man kan få brug for.
mht jern, så får du hvad du betaler for... jeg har købt de billige hos Onkel Harald, og har smidt dem ud igen  En knækkede ! og en anden blev sløv af at fræse i MDF ! hvilket ikke tegner godt...
Så jeg har brugt penge på bedre jern efterhånden som jeg får brug for dem  
Jeg har lige fået et par stykker hjem fra Globaltools.dk, nu er jeg spændt på om de holder til noget. 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Håndværkeren på 03 okt 2013 17:19
Nu er der lige den i mente at det nok kun er til hobby brug manden søger fræser og sinkeapparat, det Carl R. har er jo til proffer og det vil blive nogle temlig dyre sinker. Den grønne serie fra Bosch hendvender sig til hobby folket og er en ganske god maskine. Med de priser Carl R. har kan spørgeren lige så godt lade den stedlige snedker lave sofaen.

Man må da ikke gå ned på udstyr

Jeg linkede nu mere for, at spørgeren kunne se hvad der fandtes af udstyr, det er vel rart at kende markedet, inden man investere.


Dejligt med nogle nuancerede svar, her er dog tale om et første gangs køb af en fræse på hobbyplan, så festool har lange udsigter.

Henrik, er det standard at det følger med? Eller er den hos Harald Nyborg kun overfræseren uden det fine ekstra grej?
Det er en standart pakke også fra Onkel Harald, og det er rigtigt at de extra jern du kan købe er af den billige type, men de kan nu godt holde længe, du skal bare lade dem arbejde sig langsomt frem. Hvis de presses frem i MDF plader bliver de hurtigt sløve, de kan dog slibes op igen med en lille fin hånd slibesten.
 Hvis man kan knække jernene trykkes der alt for hårdt !
De billige overfræsejern jeg har, er med HM skær, her nytter det ikke med en fin lille slibesten, det skal være en diamand sliber.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis