Der er også en ting mere, som giver krængning.
Når man sejler i sidevind, så krænger båden - fordi så korrigerer man hele tiden for afdriften ved at styre lidt mod vinden.
Det vil faktisk sige, at man så ligger i et drej, som giver noget krængning.
Det er der flere der har spurgt om på diverse båd-fora. Meget forståeligt, fordi det kan være rigtigt svært at gennemskue, hvorfor den nye båd sejler "skævt" - altså, hvis man ikke har meget erfaring.
Løsningen er at trimme lidt vægt, vanddunke, passagerer eller tasker under sejladsen - eller naturligvis trimme med flaps, hvis man har trimflaps.
>>>>>>>>
Personligt vil jeg foretrække at lade være med at montere trimflaps fordi:
- I en lille båd, er det meget let at flytte lidt vægt rundt for at trimme optimalt til fart og til bølger mv. Brug et par 10 l vanddunke f. eks.
- Båden skal måske have lidt vægt foran, for at komme hurtigt op i planingsfart - derefter kan man flytte trimvægten lidt agterud.
- Hvis der er trim-tilt på motoren giver det også trim-muligheder.
- Det er ekstra teknik, der skal vedligeholdes.
- Det giver lidt mere "våd overflade" - altså lidt mere vandmodstand - så hvis du kan trimme båden uden flaps, er det bedre. Når man planer er lang vandlinie ikke en fordel, tværtimod.
- Koster penge, og du laver skruehuller i båden + du skraber knæene på dem, hvis du skal kravle op i båden igen fra agterenden.
Men det er jo bare min mening - mvh A.
PS
Jeg bruger GPS´n en gang imellem for at tjekke hvilket trim båden sejler bedst med -
man kan aflæse direkte hvordan ændring af vægtfordeling og motortrim virker på farten.
Man kan nemt vinde ½-1 knob ekstra; det kan være svært at fornemme det optimale trim ellers.