trim plan

jeg har lige købt  en rygs 535 som jeg overvejer at sætte trim plan på jeg vil lige høre om der er nogle af jer der har en ide om det er noget der virker på slag side da båden falder meget hårdt ned på styrebor side
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen her på siden

Ja hvis du får trimplan, du kan  indstille individuelt, kan du godt rette båden op.

Men er det ikke fordi båden har en skæv vægtfordeling, eller motoren sidder skævt monteret i forhold til centrum.

mvh jens
Er det når du sejler båden ud af en stor sø du oplever at den klasker hårdt mod styrbord side, er det tilfældet så hjælper trimflaps ikke ! Det er propellens omdrejnings retning der er afgørende for hvilken side båden vil falde til, og der er kun et råd, sæt hastigheden ned. Hverken båd eller motor har godt af den slags tæsk !
@ Jens.
På et symmetrisk skrog er der kun tre muligheder for, hvorfor der er slagside:
1) Tyngdepunktet ligger ikke i diametralplanet (centerlinien)
2) Begyndelsesstabiliteten (GMt) er negativ.
3) begge dele.

Der kan ses en illustrativ forklaring på
http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b...metacenter

Det blev lidt teknisk, men meget spændende, for den der kan lide den slags.

Trimplan er gode til at løftet på agterenden, så vandflow og skruestilling optimeres, men til at rette slagside er det en skidt løsning, da det koster brændstof og fart. Slagside rettes ved at flytte noget vægt. Så kommer boden også til at ligge lige, når den ligger stille.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

det er prg at styrepulten er i styrebor side så det er når jeg sejler at den falder hårdt ned når den falder ud af en sø
Det kan du kun ændre ved at nedsætte hastigheden, som jeg skrev tidligere har hverken båd eller motor godt af de tæsk du giver den. og her vil alverdens trimflaps ikke hjælpe en døjt. Desuden når du ikke hurtigere frem ved at tæve båden sådan, da du stopper dens fremdrift hvergang den ryger ud af vandet, nedsæt hastigheden og du vil nå hurtigere frem.
Annonce
tak for de gode svar så må jeg sætte farten ligt ned eller prøve at rette den op med lidt vægt i det anden side
Jeg tror nu trimplan vil hjælpe, de holder jo båden, så den ligger lige i vandet, måske smartstabs ville være en smart løsningen.
Næsten uanset hvor langsom, man sejler rammer man jo  bølger (hvis disse er tilstede), så det er et must båden ligger korrekt i vandet.

Men kan du flytte rundt på eks. benzintank og batteri mv. så der kommer en bedre balance i båden er det bedre/billiger løsning, eller kan styrepulten  flyttes så den sidder i center?
I teorien Je_ns virker trimflaps hvis det er en enkelt bølge der er tale om, men sejles der i sø vil de skulle indstille sig selv uafbrudet, og det system er endnu ikke opfundet. Desuden bruger trimflaps en del Hk. for at virke d.v.s. at de kræfter mistes til bådens fremdrift.
Hvad er der også lige ved at skulle udstyres med nyrebælte når man sejler i grov sø med for høj hastighed. Selv store skibe nedsætter hastigheden når søen bliver for grov, at sejle har altid været et samarbejde med naturen, ikke omvendt for så taber man.
Skrevet af Håndværkeren på 04 okt 2013 09:19
I teorien Je_ns virker trimflaps hvis det er en enkelt bølge der er tale om, men sejles der i sø vil de skulle indstille sig selv uafbrudet, og det system er endnu ikke opfundet. Desuden bruger trimflaps en del Hk. for at virke d.v.s. at de kræfter mistes til bådens fremdrift.
Hvad er der også lige ved at skulle udstyres med nyrebælte når man sejler i grov sø med for høj hastighed. Selv store skibe nedsætter hastigheden når søen bliver for grov, at sejle har altid været et samarbejde med naturen, ikke omvendt for så taber man.
Automatiske trimflaps er skam opfunden, og til med i handlen.

Har du nogensinde sejlet med trimflaps?
Det vil jo være godt, hvis spørgeret kunne få båden til at ligge korrekt i vandet, er trimflapsene i neutral eller let trimmede er det begrænset hvad de tager af kraft.
og ofte kan de få båden til at plane ved meget lavere fart, og så spare de jo på brændstoffen.
Der ¨skal ikke trimmes ret meget, for at rette båden op.
Jeg havde trimflaps, på en tidligere båd, dem var jeg glade for.


Er de i neutral, virker de jo også som en forlængelse, af bådens længde.

Mon ikke det er samme spørger her? Det er lidt flere svar---
http://
fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4597

Der er også en ting mere, som giver krængning.

Når man sejler i sidevind, så krænger båden - fordi så korrigerer man hele tiden for afdriften ved at styre lidt mod vinden.
Det vil faktisk sige, at man så ligger i et drej, som giver noget krængning.

Det er der flere der har spurgt om på diverse båd-fora. Meget forståeligt, fordi det kan være rigtigt svært at gennemskue, hvorfor den nye båd sejler "skævt" - altså, hvis man ikke har meget erfaring.

Løsningen er at trimme lidt vægt, vanddunke, passagerer eller tasker under sejladsen - eller naturligvis trimme  med flaps, hvis man har trimflaps.

>>>>>>>>

Personligt vil jeg foretrække at lade være med at montere trimflaps fordi:
  1. I en lille båd, er det meget let at flytte lidt vægt rundt for at trimme optimalt til fart og til bølger mv. Brug  et par 10 l vanddunke f. eks.
  2. Båden skal måske have lidt vægt foran, for at komme hurtigt op i planingsfart - derefter kan man flytte trimvægten lidt agterud.
  3. Hvis der er trim-tilt på motoren giver det også trim-muligheder.
  4. Det er ekstra teknik, der skal vedligeholdes.
  5. Det giver lidt mere "våd overflade" - altså lidt mere vandmodstand - så hvis du kan trimme båden uden flaps, er det bedre. Når man planer er lang vandlinie ikke en fordel, tværtimod.
  6. Koster penge, og du laver skruehuller i båden + du skraber knæene på dem, hvis du skal kravle op i båden igen fra agterenden.

Men det er jo bare min mening - mvh A.

PS
Jeg bruger GPS´n en gang imellem for at tjekke hvilket trim båden sejler bedst med -
man kan aflæse direkte hvordan ændring af vægtfordeling og motortrim virker på farten.
Man kan nemt vinde ½-1 knob ekstra; det kan være svært at fornemme det optimale trim ellers.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis