Hjerter i fløde Fra NG 2410 22-01-2001 14:19 Jeg søger en opskrift på en gryderet med svinehjerter i fløde. Så vidtjeg husker var der blåskimmelost og bacon i også.Kan nogen hjælpe?Lene 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Fra NG Trådstarter 2410 22-01-2001 14:20 Hi Lene & Peter!Her er en opskrift på hjerter i fløde...Mormors stegte svinehjerter:(4 pers.)4 svinehjerter3 æbler100 g svesker uden sten3 skiver røget bacon klippet i strimlersmør til stegning3 dl kogende bouillonsalt, peberlidt salvieSovs:3 dl kaffeflødesmørkulørjævningHjerterne renses og fyldes med så mange rå æblesnitter og svesker, derkan være. Resten gemmes og steges med. Hjerterne brunes i smør medbacon strimlerne, kogende bouillon, salt, peber og salvie. Resten afæbler og svesker tilsættes og det hele småsnurrer under låg i ca. 1time. Hjerterne tages op. Skyen tilsættes fløde, kulør, lidt smør ogjævnes. Retten smages til.Hjerteli' velbekomme!--Mvh.Peter W. BosseBordets glæder kan forenes med andre glæder,og holder sig længst for at trøste os over tabet af de øvrige.-Brillat-Savarin
Fra NG Trådstarter 2410 22-01-2001 14:20 Nu er det flere årtier siden; men jeg husker den ret duefterspørger fra en bog der hedder "God mad - let at lave".Jeg husker den specielt, fordi der dengang var røre omfremgangsmåden. Nogle få gastroteknikere påstod at deterningskårne hjerter kun skulle steges i max. 5-7 minutter; alleandre påstod at de skulle koge/stege i 1-1,5 time for at blivemøre.Nogle forsøg i mit køkken udlagde dengang de knap 7 min. tilbedste resultat (serveres omgående). Jeg har ikke prøvet siden,men andre kan måske berette om lignende forsøg, eller blotforklare årsagen til den store forskel i tilberedningstiden afdenne muskel.---------------------------Men her er den originale opskrift påHJERTERAGOUT:2 skiver håndskåret bacon strimles på tværs, og ristes i en stegegryde. Tag strimlerne op med en hulske. I fedtstoffet svitses nu2 istandgjorte svinehjerter i tern, ca. 1x1 cm og1 stort finthakket løg (ca. 1 dl.) til det er gyldent, rør hele tiden.20 gr. smør/margarine kan evt. tilsættes. Drys medsalt og peber, vedlæg1 kvist timian, dæmp varmen og hæld4 dl bouillon i gryden, og småsteg retten i ca. 1 time til hjerterne er møre.1 spsk mel rystes med lidt vand til jævning, og hældes i gryden under konstant omrøring.0,5-1 dl piskefløde kan evt. tilsættes nu.20 gr. Danablue-ost presses gennem en sigte og røres i sovsen.2-3 æbler skrælles, skæres i tern, og koger med de sidste minutter til også de er møre.Den stegte bacon drysses over ved serveringen.Tilbehør: Kartoffelmos samt rønnebær- el. ribsgele------------------------------------Det var den originale opskrift.Jeg ville nu også komme lidt hakket persille i eller over.m.v.h. Emil