PL-loftsdåser, montering nedefra ?

Hejsa.

Nu har jeg luret lidt herinde, og det ser ud til I er kompetente mennesker - Så håber I har lidt ideer til mig.

I huset er der nedhængt profilloft, hvori der er monteret lampeudtag.

Disse lampeudtag er dog bare kørt fra de gamle lampeudtag, der sidder i pudset loft. Med blød ledning, og uden nogen form for dåser eller klips.

Jeg vil derfor sløjfe de gamle udtag, og få trukket rigtigt til de nye.

Planen var bare at tage et langt bor, og pløre op igennem hullet (hvor de nye lampeudtag er) - Så kan jeg, på loftet, sløjfe det gamle lampested, og trække til det nye.

Men, hvordan skal jeg få monteret PL-dåsen? :-/
Mit alternativ er at fjerne isoleringen på loftet (der ligger kun ca 200mm), tage stiksaven og fjerne det gamle loft. Dette vil så give fri adgang til at skrue loftdåsen fast ovenfra.

Dette er dog lidt besværligt...

Summering;
1. De gamle ledninger er trukket i jernrør - Må jeg samle dem i en membran-dåse på loftet? 
2. Montering af PL-loftdåse?
3. Lampeudtagene er skruet direkte i profilloftet - Så jeg kommer til at mangle skruerne til PL-dåsen. Hvor kan disse skaffes?

Bonus-info:
Loftet består af
Tætforskalling - siv/rør/hønsenet - puds - forskalling - profilloft


Ingen stofledninger ;-)

Håber på positiv respons.

Mvh
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis lampeudtagene sidder så tæt på vægen, at der ikke kan hænges lamper og trække direkte i dem, kan du bruge forfradåser og alm. fuga lampeudtag. Ellers må du gøre det ovenfra, som du beskriver.
Montering af tilgængelig membrandåse, kan jeg ikke se skulle være noget problem.
Skruerne er almindelig 4mm skruer.
Jeg har ca samme, med nedsænkede lofter, og pudset loft, jeg valgte metoden med, at angribe det fra oven af, ved at save hul i det gamle loft.
Husk at pl. dåsen skal føres til underkant af træloftet. (eller brug en spec mellemring)

Jeg droppede jernrørene på loftet, de lagde oven på isoleringen og var tærede, pga. kondens.
Jeg fandt hvor de indmurede rør kom op af væggene, og skar den over her, så en samlemuffe, og flexrør derfra.
Jeg trak forsynings kabel fra sikringerne, og ud til de enkelte loftsdåser, og kabel hvor der er forbindelse mellem dåserne.
Hej, tak for svar.

Jenshøj > Jeg var også inde over noget forfradåse, jeg synes bare ikke at fuga er særlig pænt i et loft.
På trods af der ikke hænger noget i dem pt., ved man jo aldrig, hvad man finder på, hen ad vejen.

Je__ns > Jernrørene på loftet, har det sådan set fint. Så dem agter jeg ikke at skifte - Du siger du monterede en samlemuffe, snakker vi krympeflex eller dåser?
Du brugte vel ikke bare løse muffer? :-S
Er flexrør nødvendigt på loftet? Eller er det fordi du har trukket ledninger og ikke kabler?

--

dvs. jeg virkelig skal op og kravle - Det må blive en dag hvor fruen sover, og jeg keder mig ekstremt.
Forfradåser er ikke godkendt til lampeudtag i loft, kun til stikkontaker og afb og lign:-)
skær jernrørne over forsigtig uden at beskadige ledninger, og forlæng den med muffer og flexrør
De " samlemuffer " der er tale om er polykonmuffer som disse :

http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Elektriker-kabelroer--Polykonmuffe-16mm-%285-8-%29-189585.html

Du må ikke bare samle ledningerne på loftet uden dåse - og hvis du gør det med en dåse skal der være en lem i loftet så du kan komme til samlingerne. ( hvis ikke du kan komme til dem ovenfra )

Og nej - der må ikke monteres rosetmateriel i forfradåser i loft. ( lampeudtag er rosetmateriel )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
selv om det er et gør det selv forum, så synes jeg godt vi også kan informere om hvad man rent faktisk må lave selv og ikke lave selv. Ikke at man ikke skal roses for at søge hjælp til korrekt og lovlig montering...
men det du vil, må du ikke selv udføre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg trak "løse ledninger" i de rør der kommer op fra kontakterne i vægen, og til loftsdåserne. Ja jeg brugte polykonmuffer til at samle jernrør og flexrør.

Kablerne jeg brugte, er ikke i rør

TP > Nej, men til fuga lampeudtag er de.
Der er vist lidt forskellige fortolkninger af bekendtgørelser og fabrikantens anvisninger, det var anyway ikke en løsning jeg havde lyst til. Både pga. det måske ikke er lovligt, og jeg ikke synes det er pænt :-)

EISOE > Planen var dåser, der selvfølgelig sættes fast på spær eller lign. - Der er loftlem :-)
Men, det var måske bare nemmere at smide trækrør og muffer på - Hvis de gamle ledninger kan nå.
- Er der krav om stift rør, eller er flex fint?

je__ns > Havde ikke lige tænkt over den slags muffer, min fejl :-)
Blev bare lidt bange for din sikkerhed lige pludselig ;-)

christiannielsen > Det er selvfølgelig også kun så jeg kan holde opsyn. Mit arbejde er bare at projektere :-P

Hvis det skulle være, er det vel også bedre at jeg selv laver en lovlig (og sikker) installation, frem for at lade den gamle brandfarlige forblive som den er. :-)
Hvis i mangler billige skruer:

http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Diverse-el-artikler--SKRUE-M4X45-CYLINDER-KROMAT-(pakke-af-100-stk-)-411278.html

http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Diverse-el-artikler--SKRUE-M4X60-UNDERSAeNK-KROMAT-(pakke-af-100-stk-)-411281.html

http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Diverse-el-artikler--SKRUE-M4X60-CYLINDER-KROMAT-(pakke-af-100-stk-)-411279.html

Henholdsvis 4,5 og 6 kr. - for en pakke med 100 stk
Skrevet af AAR på 01 okt 2013 22:25
TP > Nej, men til fuga lampeudtag er de.
Så må du hellere få LK til at lave deres katalog om og vejledninger
De forskriver at rosetmatriale IKKE må montres i forfra i loft
Og i deres katalog er fuga lampeudtag under rosetmatriale

http://www.schneider-electric.dk/sites/denmark/da/support/faq/faq_main.page?page=content&country=DK&lang=DA&locale=da_DK&id=FA139778&redirect=true
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis