At samarbejde med håndværkere...

Nu måtte jeg lige lufte mine tanker her, og høre om det kun er os der er helt galt på den.

Jeg har endnu engang oplevet at måtte vente flere uger på et tilbud fra en håndværker, til trods for gentagende rykkere og opkald. Hver gang med et løfte om at "du får det forhåbentligt imorgen".

Jeg har kun én enkelt gang oplevet at få et tilbud til tiden og uden at måtte rykke efter det gentagende gange, hvilket jeg helt ærligt ikke har lyst at bruge tid på når det i bund og grund er folk der skal sælge mig en service.

Er det bare os der uheldige med de håndværkere vi vælger? Det skal siges at det har omhandlet murere, tømrere, elektrikere, VVS'ere og anlægsgartnere/haveservice.

Jeg har flere gange oplevet at der simpelthen bliver tavshed og at vi aldrig hører noget tilbage fra en håndværker. Eller at man med vilje prissætter sig ud af det. Dette forstår jeg ikke, for det er da spild af vores begges tid, istedet for blot at melde ud at det har man ikke tid/lyst til at lave. Det ville da være ærligt og redeligt.

Jeg har helt droppet at bruge de lokale håndværkere i vores område (selvom jeg helst ville støtte vores nærområde), men har aldrig haft nogen der overholdt en aftale. Kun én kom med et tilbud på 90.000 som 2 andre ville lave for 40.000 (vi valgte den ene til 40.000 som var en fremragende håndværker, og alt blev lavet i orden).

Som selv at have været tidligere sælger vil jeg tillade mig at give mit input til alle de dygtige håndværkere derude:

1. Overhold den lovede tid på et tilbud. Sig ikke at du har et tilbud klart efter 2 dage hvis du ikke har tænkt dig at have det.
2. Når du har en opgave hos en kunde, så kom til tiden. At komme hele eller halve timer for sent er mangel på respekt for din kunde, som ofte vil have taget fri fra arbejde eller droppet andre gøremål for at være hjemme til du kommer. Ring hvis du er forsinket.
3. Tag skoene af, eller tag de her blå plasticsokker på dine sko når du er indenfor. Det er andres hjem du er i.
4. Vær smilende og glad - det virker bare så effektivt på at du bliver modtaget positivt, og du kan være sikker på at du vil blive anbefalet (hvis du laver arbejdet ordentligt naturligvis )

Nu kan jeg godt lyde som en person der er utroligt vanskelig at arbejde med, men kan love at det ikke er tilfældet :-) Laver altid en pæn anmeldelse på nettet af en håndværker hvis vi har været tilfredse med arbejdet.

Jeg synes blot at der tilsyneladende er ved at herske en stemning hvor kunden blot er et nødvendigt onde, og at man kan komme og gå som man ønsker, uden at tage hensyn til kunden samt respekt for dennes tid...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil give dig tildels ret...
Min holdning er: Hvis ikke tilbuddet ligger hos mig til den aftalte tid, ja så bruger jeg ikke mere tid på vedkommende, ej heller nogen form for tilbagemelding hvis tilbuddet kommer senere.
Jeg har været ude for at blive ringet op af en håbeful sælger fra et køkkenfirma 14 dage efter en aftalt deadline, for at høre hvordan det gik med deres tilbud... min reaktion var at grine ham højt i øret og fortælle ham at køkkenet faktisk stod færdigt nu, da hans firma åbenbart ikke kunne nosse sig færdig, men det kunne jeg.

Jeg har også oplevet at jeg måtte smide en håndværker ud af mit hus, da jeg gentagne gange tog ham i at lyve mht leveringstider, og til sidst blev det for meget og jeg fandt en anden. 

Jeg tror at mange håndværkere (og andre firmaer for den sags skyld) lover mere end de kan holde, men som du skriver er det det eneste som giver dem troværdighed.

Jeg har selv en fortid som intern sælger i el branchen, og her er et tilbud ikke noget værd hvis det ikke er ude hos kunden (elinstallatøren) inden for 48 timer. Tillid og service er de eneste parametre som tæller, og det gælder jo også for mig som forbruger.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er enig med det Henrik mht ikke at bruge tid på noget der ikke kommer til tiden.

Problemet er dog at så skal jeg til at arrangere igen at være tidligt hjemme fra arbejde, eller møde senere for at have tid til at være hjemme og gennemgå projektet med en ny "interesseret" håndværker for at forsøge på at få et reelt tilbud.

Da jeg arbejder en times kørsel fra mit hjem og sjældent er hjemme før 1730 er det bare rigtig træls at måtte bruge så mange timer på at få en person til at give et bud på en opgave.

Jeg kan ihvertfald ikke nikke genkendende til krise i byggebranchen, hvis man kan tillade sig at behandle potentielle kunder sådan, fremfor at tage alt hvad man kan komme i nærheden af.

Jeg mener også at et simpelt tilbud burde kunne være fremme indenfor 48 timer, det eneste der kan tale for noget andet er ved fx vinduer/døre m.v. der skal indhentes andet steds fra.

Måske det bare er mig der stiller for høje krav.
Jeg har også haft meget blandede erfaringer med håndværkere indtil jeg begyndte at bruge en lokal tømrer, jeg har endnu ikke oplevet at han ikke holdt aftaler, et par gange har han ringet for at sige at han var forsinket, (det var han, et kvarter)

Alt bliver lavet til aftalt tid og pris (selvfølgelig ekstra hvis der er uforudset tidsforbrug), pænt arbejde, flinke svende.
Ved blandede opgaver er han hovedentreprenør og styrer perfekt.
Hej Skals

Nu er det jo ikke sådan at håndværkere ifølge grundloven - eller nogen som helst andre love, er forpligtet til at gøre noget for kunderne, hvis de ikke vil, har tid, kan....

Hvis du ønsker at få tilbud og derefter lave en aftale med en håndværker, så er det jo kun et spørgsmål om, at begge parter håndværker / kunde skal starte et samarbejde.

Hvis samarbejdet aldrig kommer igang - eller hvis samarbejdet ikke fungerer, fordi den ene eller den anden ikke laver det som er aftalt -- ja så må man begynde forfra med en anden håndværker / kunde.

Hvis du overhovedet ikke kan lave aftaler med de lokale håndværkere, så kunne der være grund til at tænke på, om du stiller urimelige krav til, hvad håndværkeren skal gøre for dig.

Jeg synes at det er langt at foretrække, at få et godt tillids-forhold til en lokal håndværker.
Det er langt det enkleste - håndværkeren behøver ikke skrive lange detaljerede tilbud og kunden kan stole på, at de gør det så godt som muligt - og omvendt skal kunden være rimelig hvis der er fejl eller forsinkelser, og så i øvrigt huske at betale regningen - til tiden.
Start med små aftaler - når det fungerer, så kan du lave store.

--- og så lige det med de grønne tøfler og den slags - det gælder begge veje - Husk at du skal også skal vise respekt for håndværkeren ---- Spørg til det han laver, men uden at vise mistillid, og uden at tælle minutterne + lav noget kaffe til ham/hende, så håndværkeren kan mærke at hans arbejde bliver anerkendt og respekteret.

Tillid kan godt betale sig - når det er berettiget. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Elida,

Vi er helt enige i at det er en gensidig aftale der ligger til grund for et samarbejde, og at det skal give mening for begge parter.

1. Jeg er helt på det rene med at enhver håndværker har ret til at afvise en opgave. Mit problem ligger i at så burde man måske bare sige nej til at starte med at kigge på det, og sige at man vil komme med et tilbud? Vi er altid 100% ærlige omkring omfanget af opgaven, fx hvis det kun er en stikkontakt eller to der skal skiftes eller lignende, så man ved hvad man går ind til. Det er da spild af beges tid ikke bare at sige nej tak i telefonen når man ved hvad det drejer sig om hvis det er for småt / uinteressant eller andet.

2. Jeg har heldigvis kun en gang været ude for at vi måtte bede en håndværker om at rette noget, da vores nye vinduer var smurt ind i fugemasse (han sagde også bagefter at det ikke just var hans spids-kompetence). Det var dog helt uden problemer, og blev også påpeget på en venlig måde, og løst ligesådan af håndværkeren.

3. Mine krav til de lokale håndværkere har indtil videre været at de enten skulle svare på en telefon besked, på en mail, eller bare dukke op som aftalt. Det synes jeg bestemt ikke er urimeligt.

4. Tillid får de gerne fra mig, jeg er aldrig hjemme når de er her, og de får blot en nøgle til hjemmet. Jeg har aldrig haft problemer med dette, og vælger også kun håndværkere som jeg synes virker ærlige og troværdige. Minutterne må de selv holde styr på og bruge dem de vil, jeg arbejder altid med en fast pris, og så må han bruge den tid han skal - det kommer ikke mig ved så længe at aftalerne holder (hvis man fx har aftalt en bestemt dag, at så holder det også og bliver ikke bare rykket gang på gang).

Vi har netop haft entreret med en ny tømrer her fra byen, og det var en ren fornøjelse. Venlig og positiv mand, kom til tiden, og håndværk i top. Så, han bliver fast mand fremover (sådan en murer samt maler har vi også nu)-

Slutteligt vil jeg sige at jeg er ked af hvis indlægget har fået mig til at fremstå som en emsig kunde, det er bestemt ikke tilfældet. De håndværkere vi har endt med at bruge har alle gjort et flot stykke arbejde, har alle fået fuld betaling til tiden, og har alle fået en rigtig flot offentlig anmeldelse til nettet, og en garanti for at de må bruge os som referencer hvis de måtte ønske det.

Min pointe var blot at jeg synes det har været endog meget svært at finde de håndværkere vi har brugt (og kunnet stole på), der har været mange dage med afspadsering og tidligt fra fra arbejde for at kunne vente på nogen der alligevel ikke kommer, eller som ikke ender med at høre fra sig igen...
Annonce
Ja du lyder da bestemt som en fornuftig person.

Måske har du bare været uheldig et stykke tid -
- ja nogen gange så ER man jo uheldig - og så KAN det jo kun blive bedre :-)

Pøj Pøj alligevel - mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Jeg havde i starten som selvstændig Håndværker ofte kunder der "glemte" hvad de havde sat igang, så havde jeg brugt tid og matrialer som jeg selv måtte betale. Det stoppede da jeg indførte et start gebyr.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også