Nu måtte jeg lige lufte mine tanker her, og høre om det kun er os der er helt galt på den.
Jeg har endnu engang oplevet at måtte vente flere uger på et tilbud fra en håndværker, til trods for gentagende rykkere og opkald. Hver gang med et løfte om at "du får det forhåbentligt imorgen".
Jeg har kun én enkelt gang oplevet at få et tilbud til tiden og uden at måtte rykke efter det gentagende gange, hvilket jeg helt ærligt ikke har lyst at bruge tid på når det i bund og grund er folk der skal sælge mig en service.
Er det bare os der uheldige med de håndværkere vi vælger? Det skal siges at det har omhandlet murere, tømrere, elektrikere, VVS'ere og anlægsgartnere/haveservice.
Jeg har flere gange oplevet at der simpelthen bliver tavshed og at vi aldrig hører noget tilbage fra en håndværker. Eller at man med vilje prissætter sig ud af det. Dette forstår jeg ikke, for det er da spild af vores begges tid, istedet for blot at melde ud at det har man ikke tid/lyst til at lave. Det ville da være ærligt og redeligt.
Jeg har helt droppet at bruge de lokale håndværkere i vores område (selvom jeg helst ville støtte vores nærområde), men har aldrig haft nogen der overholdt en aftale. Kun én kom med et tilbud på 90.000 som 2 andre ville lave for 40.000 (vi valgte den ene til 40.000 som var en fremragende håndværker, og alt blev lavet i orden).
Som selv at have været tidligere sælger vil jeg tillade mig at give mit input til alle de dygtige håndværkere derude:
1. Overhold den lovede tid på et tilbud. Sig ikke at du har et tilbud klart efter 2 dage hvis du ikke har tænkt dig at have det.
2. Når du har en opgave hos en kunde, så kom til tiden. At komme hele eller halve timer for sent er mangel på respekt for din kunde, som ofte vil have taget fri fra arbejde eller droppet andre gøremål for at være hjemme til du kommer. Ring hvis du er forsinket.
3. Tag skoene af, eller tag de her blå plasticsokker på dine sko når du er indenfor. Det er andres hjem du er i.
4. Vær smilende og glad - det virker bare så effektivt på at du bliver modtaget positivt, og du kan være sikker på at du vil blive anbefalet (hvis du laver arbejdet ordentligt naturligvis
)
Nu kan jeg godt lyde som en person der er utroligt vanskelig at arbejde med, men kan love at det ikke er tilfældet :-) Laver altid en pæn anmeldelse på nettet af en håndværker hvis vi har været tilfredse med arbejdet.
Jeg synes blot at der tilsyneladende er ved at herske en stemning hvor kunden blot er et nødvendigt onde, og at man kan komme og gå som man ønsker, uden at tage hensyn til kunden samt respekt for dennes tid...