Hul i jordvarmeslange

Har nogle ældre jordvarmeslanger gravet ned i haven, ikke noget der bliver brugt, er tilsluttet og jeg ved ikke hvorfor det oprindeligt er pillet fra. Men i weekenden var jeg så igang med at grave i haven og stødte så på det og fik da også lavet et lille fint hul der i.

Da vores fyr alligevel skal udskiftes om ikke for lang tid, kunne det måske være interessant at tage den jordvarme i brug.
Snakkede med den lokale VVS biks og fik fortalt at man ikke må lave samlinger i jorden.
Er det korrekt? Vil det sige at hvis såden en jordvarmeslange bliver udtæt skal man udskifte hele slangen eller?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i "Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg" § 15 stk. 2 står der skrevet :
Stk. 2. Hvis der forekommer samlinger, svejsninger eller lignende af varmeslanger med brine i vertikale anlæg, skal der etableres en inspektionsbrønd.

D.v.s. at hvis du laver en samling/reparation skal du lave en inspektionbrønd omkring den. -Men den kan jo skjules på mange måder i en græsplæne.

Hvis det bliver besluttet at du vil have jordvarme, så får flere tilbud hjem -af kyndige folk. De fleste jordvarmeanlæg der er nedlagt igen er bl.a. fordi der er alt for lidt slange lagt ned til forbruget.

Huset skal også være rimeligt isoleret -og radiatorer skal være lavet til LAV-temperatur varme (maks 45 grader den koldeste dag på året) -ellers går driftsøkonomien fløjten.

Men held og lykke med projektet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
OK tak. Umiddelbart hvad jeg har kunne finde ud af fra papirene fra den gamle ejer af huset skulle der være langt 100m ned i 80 og 120cm, synes dog ikke lige jeg er stødt på den i 120cm, så det kan godt være der kun er 50m langt ud.
Hvor meget skal ca. ligges ud til et hus på ca. 150 kvm?
Er de ligesom så meget andet, at jeg godt selv må ligge dem ned, bare ikke tilslutte dem?
Her er en beregningsskabelon, men den er kun vejledende - få en konsulent til at se på den konkrete opgave -og få gerne flere tilbud -iøvrigt er der forskel på konsulenter og sælgere -også i den brance ;-)
http://www.energinord.dk/privat/energiloesninger/jordvarme/lav-din-egen-beregning.aspx

-Du må iøvrigt lave meget af arbejdet selv -men der er lige nu gode fordele i håndværkerfradraget...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis