Bjælkesko eller ej



Skal bygge garage, men er kommet i tvivl:
Skal jeg lægge spærene, så de hviler ovenpå remmen eller er det bedre at lægge spærene i bjælkesko, som fastgøres på remmen.

Hvad ville I vælge?



Venligst

Matt

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan laves på flere måder.

Lægger du spærene ovenpå remmen kan du fastgøre dem med nogle vinkler (de forstærkede med en bule presset i pladen er det bedste & stiveste/stærkeste) sømmet med kam-søm eller skruer/bolte/gevindstænger skiver møtrikker, der er frit valg.

Lidt mere information om størrelse og hvor kraftige spær, er det halvtag eller traditionelt tag, spændvidde osv.

Hvilken tagbeklædning vil du bruge (hvor tung) den slags oplysninger, om du forstår?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for besvarelser :-)

Hvilken løsning er den bedste, altså hvorfor vælge den ene mulighed frem for den anden ?
Hvad er fordele og ulemper ?

Venligst

Matt

I sagens natur bliver konstruktionen højere ved at lægge spær på remmen i stedet for at lægge dem i samme plan. Det kan så være enten en fordel eller ulempe, alt efter isoleringsønske
Højden på konstruktionen har (måske) også indflydelse på max højde ved skel, her giver det mulighed for at lave mere fald på taget og/eller større indvendig lofthøjde ved anvendelse af bjælkesko da remmen så kan hæves længere op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Må jeg genoplive denne tråd og spørge supplerende?
Jeg vil bygge halvåbent park ved vores hegn, der grænser op til offentlig park. Så skal være så lavt som muligt.
Jeg vil derfor gerne genbruge nogen stolpesko jeg har liggende til at sætte inden i remmen.
Der skal termotag(plast) på.
Men kan ingen - som i ingen - tegninger finde på det. Alle de projekter jeg kan finde smider spærrende ovenpå remmen.
Skyldes det noget, jeg overser. Jeg er bestemt ikke tømrer og lærer nyt for hvert projekt, jeg kaster mig over.
Jeg vil have så lidt udhæng som muligt på skur, vil lave fald ind mod gårdhave og sætte tagrende op med regnvandsopsamling med overløb til sivebrønd.
skuret vil ikke blive lukket i dem side op mod hegn og ej heller ved indgang. (Skal også bruges til tørreplads)
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Mona 


Jeg findes på Instagram som justmade67 eller Havedronningen
Jeg hakker ud af spæret, så det passer ned i remmen i begge ender, så kan du nøjes med stiksøm og har vindtryk-sikring.
Hej Frisk
Tak for dit svar. Jeg kender godt metode med at sænke spær (uden at kende fagudtryk ;-))
Men jeg har stolpesko o

Det du fik mig til at studse over er det med “vindtryk-sikring”. Er det for at vinden “kan slippe ud” at spær skal ligge med mellemrum til top-rem? Det med vindtrykssikring er nyt for mig Og har det i så fald nogen betydning, når overdækning ikke er lukket, og står godt beskyttet i en ret vindtæt gårdhave ?

På forhånd tak for hjælpen
Mvh
Mona 

Jeg findes på Instagram som justmade67 eller Havedronningen
Kunne du ikke lave en rå skitse over projektet, bare i paint. Det letter forståelsen.

fase
Hakket i spæret låser i begge ender og stabiliserer mod tryk på facade. Det er den enkleste form og pænere end vinkler og sko.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis