Udvendig fugtbehandling af kældervæg

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig noget feedback på mine tanker til plan.

To af mine kælder vægge skaller en lille smule hist og pist, og ved skybrud kommer der en smule vand ind to steder nederst ved sammenføjning af væg/gulv (sket tre gange på tre år).

1) jeg vil rette på faldet væk fra huset, da der ved regnvejr skabes søer langs ydervæggen. Bare dette, tænker jeg ville udrette en væsentlig del. 
2) grave ud langs ydervæggen (ned til gulvhøjde) og KUN montere platon grundmursplader. Flere fortæller mig, at lægge dræn er overkill og ikke umiddelbart ville gavne min situation.
(Jorden omkring huset er ganske "normal" jordet).

Så spørsmål er blot: skal man partout lægge omfangsdræn og montere div isoleringsplader, når man sætter en platon plade op? Altså er en platon plade ikke bare nok (i mit tilfælde) til holde fugt væk fra muren udefra?
Hvad tænker I ved at jeg bare laver efter de to ting ?

Mvh
Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil sige det på denne måde, hvis du ikke laver dræn omkring huset, er alt andet spildt arbejde.
Hvis du skal sikre dig imod indtrængende vand skal du gøre dig hus 100 % vandtæt også under grund Sokelen, ved at lægge dræn nedsætter du den riciko betydeligt, for det vil jo være umuligt at tætne husets grundmur 100 % Giver du murværket en god gang asfalt, flydende bitumen nedsætter du chancen for at vandet hurtigt trækker ind i huset ved skybrud, men et omfangs dræn er en nødvendighed.
Tak, men du må meget undskylde mig igen - der er ikke rigtig noget i din forklaring som fortæller mig konkret hvorfor dræn "nedsætter risikoen betydeligt" mod indtrængende vand.
Jeg savner en mere årsagssammenhængende forklaring på dette.
 
Jeg tænker logisk og teknisk - og kan forstå følgende:
- at rette på faldet, leder regn-vandet (som kommer for oven) væk fra huset grundet faldet og derfor nedsætter risikoen for at mine vægge bliver fugtige
- at sætte platon (eller anden form for plade mv), står denne imod fugt fra jorden langs med ydervæggen, så fugt ikke kan rejse fra jorden langs væggen og ind i min ydervæg og derfor nedsætter dette risikoen for at mine vægge bliver fugtige     

Men dræn i bunden af min ydervæg....hvorfor præcis?

Mvh

Jo hurtigere vandet ledes væk jo mindre riciko for at der trænger vand ind, det burde være logik for perlehøns  Det er en misforståelse at det skal ligge under muren men det skal ligge i en højde under muren dybde af den simple grund at du så holder jorden mere tør omkring huset.
Annonce
Ideen i pladen er at vand og fugt ikke kan trænge igennem. Samtidig med at fugten indefra kan trænge ud og fortættes på pladen indtil det løber ned af pladen og i drænet. Drænets opgave er at lede vandet væk som siver ned igennem jorden. Grunden til at man anbefaler altid er at lave dræn. Er at man ikke som sådan kan slå løsningen op hvis man kun vil noget af det. Det vil afgjort hjælpe at sætte en plade på væggen. Men eftersom du alligevel skal til at grave omkring huset kan der vel snildt blive en tusse eller to til en rulle drænslange. Det er vigtigt at du pakker drængruset ind i filt så der ikke render sand i det og stopper drænet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok,

Ser helt klart en idé, for vand som siver ned gennem grunden!

Så to spørsmål:

1)  Men hvad så i situationen, når grundvandet stiger op ved de kraftige regnskyld (og i princippet op over drænet), så kan det som jeg ser det, i denne situation ikke udrette noget specielt gavnligt...?

2) Og dernæst, så er "en tusse eller to" måske lige i underkanten - for der skal vel også graves ud til afledning af drænet i enten: faskine, pumpebrønd eller eksisterende brønd? 

Når grundvandet stiger ved kraftige regnskyl, så skal det nok regne som ved Noas tid !
Og ja det vil nok koste dig lidt mere end en tusse eller to, sådan er det at være husejer der er altid udgifter forbundet ved det. Men du forbedre din situation ved at være på forkant med udviklingen.
Og lejer du en minigravemaskine tager det ikke lang tid at lave det arbejde og grave plads til enten videre førsel af dræn til en brønd eller er stor faskine.
Ok, hvad er din holdning så til at bruge enten murasfalt eller platon plader eller begge dele på muren ?
Skrevet af cervera på 02 okt 2013 21:56
Ok, hvad er din holdning så til at bruge enten murasfalt eller platon plader eller begge dele på muren ?

Tjah nogen går jo med både livrem og seler
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis