Indstilling af fjernvarmeanlæg

Hej.

Jeg har et fjernvarmeanlæg (thermix VX unit) med 6 gulvvarmekredse (wavin Tigris, m. trådløs telestat) og en radiator.
Det jeg ikke forståer er: når alle varmeenheder er inaktive har jeg stadig et flow på ca. 50 l/h gennem måleren med en afkøling på 2-3 grader. Afkølingen stiger til det anbefalede når en varmeenhed aktiveres, men eller er det som skrevet ovenfor. Kan det være rigtigt at der skal være så stort et flow, når der ikke kaldes på varme? Min gennemsnitlige afkøling var det seneste år på kun 15°.
Kan jeg drosle dette høje vandflow ned?
Der burde vel i princippet være en automatisk ventil, som sommerventilen, der lukker for flowet når der ikke er behov for varme?

Jeg håber der er et par kloge hoveder derude der kan rådgive i den henseende.

På forhånd mange tak.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lytter lige med kom til at kigge på mit anlæg, når alt gulvvarme er slukket har jeg en fremløbs temp på ca 55grader og en retur temperatur på ca 50 altså en køling på kun 5grader mit flow er på ca 18l/timen

Aner ikke om dette ret optimalt
Lytter lige med kom til at kigge på mit anlæg, når alt gulvvarme er slukket har jeg en fremløbs temp på ca 55grader og en retur temperatur på ca 50 altså en køling på kun 5grader mit flow er på ca 18l/timen

Aner ikke om dette ret optimalt
Her er en vejledning omkring afkøling:

http://www.fif-marketing.dk/html/pdf/afkoling/index.html

Man kan lære alt, hvis man gider!
Tak for forslaget.

Jeg er helt med på afkølingen.

Spørgsmålet går på om flowet i inaktiv tilstand kan drosles eller helt elimineres, for netop at undgå forbrug uden afkøling...
Du har sikkert en bypass ventil. der sørger for at vandet i din stikledning er varmt. Dette er praktisk, når du f.eks. ønsker varmt brugsvand.

Hvis vandet i stikledningen var koldt, ville det tage betydelig længere tid for at dit brugsvand blev varmt.

Prøv at identificere ventilen på anlægget. Normalt står den på 2 eller 3. Hvad står din på ?

Man kan lære alt, hvis man gider!
Annonce
Her må du hjælpe mig lidt.

Ventilen længst til venstre er brugsvandstemperaturen og den anden er til varmetemperatur. (hvis jeg har forstået det rigtigt)
Hvad mener du bypassventilen er for en?
Se billede...
Den til venstre (brugsvand) står på 2 og den anden (varmetemperatur) står på 1.
Og hvad er et normalt vandflow i denne type anlæg, når der ingen aktivitet er?

Skrevet af fudji på 30 sep 2013 21:14
Lytter lige med kom til at kigge på mit anlæg, når alt gulvvarme er slukket har jeg en fremløbs temp på ca 55grader og en retur temperatur på ca 50 altså en køling på kun 5grader mit flow er på ca 18l/timen

Aner ikke om dette ret optimalt


Er dette normalt?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis