Indstilling af fjernvarmeanlæg

Hej.

Jeg har et fjernvarmeanlæg (thermix VX unit) med 6 gulvvarmekredse (wavin Tigris, m. trådløs telestat) og en radiator.
Det jeg ikke forståer er: når alle varmeenheder er inaktive har jeg stadig et flow på ca. 50 l/h gennem måleren med en afkøling på 2-3 grader. Afkølingen stiger til det anbefalede når en varmeenhed aktiveres, men eller er det som skrevet ovenfor. Kan det være rigtigt at der skal være så stort et flow, når der ikke kaldes på varme? Min gennemsnitlige afkøling var det seneste år på kun 15°.
Kan jeg drosle dette høje vandflow ned?
Der burde vel i princippet være en automatisk ventil, som sommerventilen, der lukker for flowet når der ikke er behov for varme?

Jeg håber der er et par kloge hoveder derude der kan rådgive i den henseende.

På forhånd mange tak.
Hej. Jeg har et fjernvarmeanlæg (thermix VX... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være flere årsager til problemet, men 15gr afkøling i snit/år indikerer rigtig nok et problem. Har du prøvet at lukke for AVTB ventilen og se hvad der så sker. Det er den der styrer varmtvandstemperaturen?

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Når jeg skuer op stiger flowet, men lukker jeg helt siger flowet stadig ca. 56 l/h. Burde den så ikke lukke helt?
Er den røde ventil nederst til venstre ikke hovedstopventilen til fjernvarmevandet?
Hvis den er, så luk den kelt og se, hvad flow'et viser. Det skal gå i NUL.

Jeg har meget lidt erfaring med fjernvarme, så måske andre vil rette mig, hvis jeg tager fejl. Men....
Der skal være et stand by flow, der lige netop holder fjernvarmevandet på den nødvendige temperatur tit at du kan få varmt vand, når du har brug for det.Jeg ville knibe så meget på stand by flowet, at fremløbet kommer ned på ca 45º. Det er nok til at du kan få varmt vand, hvis du har en varmtvandsveksler, når du åbner for den varme hane eller en bruser. Temperaturen på fjernvarmevandets fremløb vil hurtigt komme op, når der bliver forbrug.
Det er samtidig rigeligt varmt til din gulvvarme.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Lyder som om din varmtvands beholder` termostat står fuldt åbent/sat sig fast, bare et bud, sådan var mit nemlig også efter jeg havde "leget" med mit anlæg engang, og glemt at skrue ned for varmtvands termostaten igen, (opdagede det 3 dage senere   der var der squ`t ikke meget afkøling.
Mvh.
Jeg vil tro, at der er to muligheder:

1) der er koks i kontraventilen eller føleren til blandekredsen på gulvarmen. Hvis føler sidder forkert eller er defekt, så føler den koldt når gulvkredse lukkerne, og der kaldes på varme. Virker kontraventilen så ikke, vil blandekredsen til gulvvarmen stå og pøse vand i gennem.

2) den anden mulighed er, at føleren til eller ATVB ventil er defekt. Kan du stoppe flowet ved at lukke ATVB'en ned til 1 eller mindre? Hvis ikke så er det den eller føler.

Hvis det høje flow falder til det normale, når gulvkredsen trækker varme er det 1.

CanAlt
Annonce
Hej og tak for svaret.

Svaret til din mulighed 2) havde jeg skrevet længere oppe:

"Når jeg skuer op stiger flowet, men lukker jeg helt siger flowet stadig ca. 56 l/h. Burde den så ikke lukke helt?"

Anlægget har kørt uden at blive rørt i knap 7 år, og jeg reagerer da jeg får brev fra fjernvarmeværket om, at min afkøling det seneste kun var på 15°.

Kan sådan en ventil "sætte sig fast"?

Når man ikke kan lukke helt for flowet er det vel ventilen og ikke føleren der er defekt?

Endnu engang tak for det kompetente svar;-)
Ja, den kan sagtens sætte sig fast. Det er en mekanisk dims, og de har en tendens til at gøre det. Ikke mindst, hvis de bevæges meget lidt/sjældent.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kan være både føler og ventil. Føleren styrer en bælg, og bælgen forbelastets af indstilling fra håndtag/fjeder. Ventilen kan komme til at "hænge", men er føleren gået (gasfyldt tube) sp vil ventilen ikke kunne lukke, da bælgen ikke reagerer.

(Sådan ca. beskrevet)

CanAlt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis