stålskorsten gennem væg

Skal til og sætte en stålskorsten op og har lidt problemer med hvordan tilslutningen fra brændeovn til skorsten skal være.
Jeg har fået afvide at jeg skal bruge et isoleret rør fra t-stykket og igennem væggen.
Udvendig har jeg gasbeton og indvendig mursten, måler ca. 30cm ialt.
Jeg ville jo helst undgå og banke et kæmpe hul indv i mursten og istedet nøjes med et lille et til et normalt røgrør(15.5cm). Kan ikke lige helt gennemskue hvordan det skal sættes sammen nogle der en ide. Der er jo ikke nogen murbøsning når det er et isoleret rør så hvordan skal det sidde fast ved jeg ikke lige.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det ka du ikk. Der skal føres et isoleret dobbeltrør - altså en skorstenssektion gennem muren.

mvh

 varmetossen

Ok, men skal den også gennem mursten indv. Eller kan man nøjes med gasbetonen som er udvendig. Det bliver jo et ret stort hul der kommer indv. Men man kan selvfølgelig sætte en pyntekrave udover. Skal den gøres fast, mures eller noget eller hvordan gør man det.
Hvis man laver hul i mursten indv til den isoleret skorsten sektion vil man jo kunne se den isoleret del indv da det ikke er "lukket" inde, hvis i forstår. Eller er der et trick eller noget...
Hej.
Det er nogle år siden, men jeg satte et T-stykke i skorstenen, et element gennem yder- og indermur, og er det en systemskorsten har de en afslutning der lukker af inderst og så ovnrøret deri. Fyldte så ud med mørtel omkring. Og vist en pyntekrave.

mvh

 varmetossen

Nå så kom den op(skorstenen)... Valgte og lave et stort hul ø250 udv i gasbetonen og så et isoleret stykke fra t-stykket til den indv væg, hvor jeg lavede et lille hul så man kun har et ø 150 hul indv. Det skulle være det bedste så man ikke kører et uisoleret rør hele vejen fra brandeovnen til t-stykket....
Annonce
Hej.
Er ikke sikker på det holder.  Jeg tror du skal hele vejen igennem med det isolerede dobbeltrør. Men det fortæller din skorsensfejer dig om

mvh 

 varmetossen

Den er blevet godkendt... Snakkede med et "pejsecenter" om det, og det var helt fint, når man køber "færdigpakken" er røret også uisoleret. Mit uisoleret rør fra brændeovnen og ind til det isoleret er kun 300mm på den her måde og man undgår og banke et kæmpe hul i væggen indv...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis