Udvide boligventilation

Hej

Jeg har lukket en carport på 38 kvm og lavet det til en integreret garage. Garagen er ganske fint isoleret på både loft, gulv og hulrum.

Vi har Dantherm ventilationsanlæg i resten af huset. Nu tænker jeg på om man ikke kan udvide rørsystemet med en indblæsning og en udsugning i garagen. Luften der bliver blæst ind vil jo være med til at varme rummet en op, mens udsugningen vil hjælpe med at affugte rummet. Ulempen som jeg ser er, at indblæsningen i resten af huset bliver med lavere temperatur end nu.

Er dette en god løsning eller kan andet anbefales?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej. Det er ikke en god ide.

Som du selv skriver, så der komme koldere luft fra garagen end fra resten af huset, og det vil nedsætte effekten og effektiviteten af varmeveksleren.

Den luftmængde du kan blæse ind (max 50 kubik i timen) har ingen effekt på temperaturen. I bedste fald vil det svarer til en varmeeffekt på 150-200 W, og det er kun når det er rigtig koldt udenfor.

Hvis du har problemer med fugtighed, så kan almindelig ventilation, evt med en mekaniks blæser med tidsur, gøre god gavn.
En solfangerventilator på en sydvendt væg kan også gavne meget. Der er masser af lav-det-selv vejledninger på nettet for sådanne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En varmepumpe kan godt fungere som affugter, men den er ikke velegnet i et lille rum som en garage. Varmepumpen virker ved at køle liften så langt ned, at fugtigheden kondensere. Varmen smider den ud i atmosfæreren via udedelen, så du vil gå en kold garage ud af det.
Hvis du vil af med fugten med på den måde, så er det bedre at købe en desideret affugter. Den er billigere både i drift og anskaffelse. En affugter smider den varme luft ud i rummet, så den el du bruger kommer tilbage som varme i rummet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Må jeg spørge hvad du ville vælge hvis du var i mine sko....?

 

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du vil opnå udover at ventilere garagen.

Hvis du kun skal have noget luftskifte i garagen, og ikke har problemer med fugtigheden, så er naturlig ventilation via et par riste sikkert nok, ellers suppleret med en mekanisk blæser med tidsstyring eller en sol.

Hvis du har fugtighed du gerne vil af ville jeg vælge en solfangerventilator eller en desideret affugter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af Chr. på 30 sep 2013 19:45
Nej. Det er ikke en god ide.

Den luftmængde du kan blæse ind (max 50 kubik i timen) har ingen effekt på temperaturen. I bedste fald vil det svarer til en varmeeffekt på 150-200 W, og det er kun når det er rigtig koldt udenfor.

Chr.
Dette kan måske give nogen, der spekulerer over en kagedåse over brændeovnen og et eller flere rør med blæsere til andre rum noget at tænke over.
Eller er det taget ud af en kontext. Men min egen erfaring er, at den slags varmeflytning ikke giver en skid. Har ikke erfaring med genvex o.l. og får det heller ikke. Bare en kommentar

mvh

 varmetossen

Jamen Klaus. du ved da også lige, hvordan man lokker mig til at tage lommeregneren og tabellerne frem. Jeg havde ellers taget dovnehatten på og klaret den med et lille overslag. Nå men her kommer beregningen:

Temperaturstigning: 15ºC
Luftmængde: 50 kubik/time
Massefylde luft: 1,205 kg/kubikmeter ved 20ºC
Varmekapacitet luft: 1,006 kJ/kg/ºC
Omregningsfaktor: 1 kWh = 3600 kJ.

Effekt = rumfang x massefylde x varmekapacitet x temperaturstigning / 3600
Effekt= 1,205 x 50 x 1,006 x 15 / 3600 = 0,262 kW eller det samme som 262 Watt.

OK, jeg var lidt for lav i mit overslag. Men det svarer ca til at ville varme sin garage op ved at tænde fire 60W lamper og en transistorradio. Det rækker ikke langt. Og slet ikke i et rum på 38 kvm.

Eksemplet viser helt grundliggende, hvorfor opvarmning med luft som energibærer ikke er en god løsning, heller ikke når man laver varmeflytning ved at suge over brændeovnen og blæse luften ind i andre rum. Der skal så store mængder luft til, at det vil opleves som træk eller give støjgener. Foruden at sprede røg og lugt fra brændeovnen til hele huset.

Hvorfor giver det så mening at have Genvex?
Der er tre grunde.
1) Komforten. Der bliver luftet ud hele tiden, også når man ikke er hjemme eller man sover.
2) Komforten igen. Den luft der kommer ind er varmet op til næsten rumtemperatur. Man har ikke fornemmelsen af kuldenedslag, som man ellers oplever fra luftventiler og åbne vinduer,( eller værst af alt fra dårlige termoruder).
3) Økonomien. Den energi det kræver at flytte luften er meget lille sammenlignet med den energi der kan genindvindes i varmeveksleren. Uddybes nedenstående.

For ekesmplets skyld bruger jeg har det Genvex anlæg jeg har i mit hus.
Luftmængden er 216 kubikmeter pr time.
Ved 0ºC ude og 21º inde vil jeg have en indblæsningstemperatur på ca 19ºC
Sætter jeg disse tal ind i ovenstående formel kommer jeg frem til, at jeg genindvinder med en energieffekt på ca 1380W.
Sagt på en anden måde, så skulle jeg have et varmelegeme i luftkanalen på ca 1380 W for at få varmet luften tilsvarende op.
Eller min var varmepumpe skulle levere yderligere 24 x 1,380 Kwh = 33 kWh ekstra pr døgn ved en udetemperatur på 0º
Genvex'en bruger ca 36W på at flytte de 216 kubikmeter hver vej, så det giver faktisk ret god mening at have den til at kører.

Jeg skal forskåne mine taltrætte medmennesker for at tilføje varmegevinsten ved kondensering af fugtigheden fra badeværelser og madlavning. (en anden måde at sige at jeg ikke liiiige gider lave de beregninger her og nu.)

Nå, men selvom vi kom lidt ud ad tangenten, så håber jeg at en eller anden kan bruge ovenstående til noget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hold da op, kan ligesom fornemme at det ikke er så god en idé.... ;-) Jeg vil som sagt gerne have hævet temperaturen bare lidt og samtidig have den affugtet lidt. Hvad skal jeg så få installeret for at få mine ønsker opfyldt....?

 

Hej.
Jeg tror jeg ville se på sådan en solfanger-ventilation. Om du så har overskud til at fabrikere en selv eller tager den nemme løsning,så lader det til de lufter godt ud. De giver nok ikke komfortvarme til rummet, men det kan så klares på anden måde.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis