Udvide boligventilation

Hej

Jeg har lukket en carport på 38 kvm og lavet det til en integreret garage. Garagen er ganske fint isoleret på både loft, gulv og hulrum.

Vi har Dantherm ventilationsanlæg i resten af huset. Nu tænker jeg på om man ikke kan udvide rørsystemet med en indblæsning og en udsugning i garagen. Luften der bliver blæst ind vil jo være med til at varme rummet en op, mens udsugningen vil hjælpe med at affugte rummet. Ulempen som jeg ser er, at indblæsningen i resten af huset bliver med lavere temperatur end nu.

Er dette en god løsning eller kan andet anbefales?

 

Hej Jeg har lukket en carport på 38 kvm og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Varme i garagen.
Hvilken varmekilde har du i huset i forvejen?
Vil det være muligt at trække et par rør og sætte en radiator af god størrelse op.
Det vil være en god måde at holde rummet frostfrit, og skal du bruge noget komfortvarme, så kan du skrue op for termostaten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kunne dette være en mulighed - kan se den også giver noget varme fra sig.

 

Skrevet af kfd1602 på 01 okt 2013 13:31
Jeg har gasfyr. Og nej umddelbart der det ikke en løsning. Jeg har solceller, "desværre" med et overskud i produktionen. Så noget eldrevet af en art vil være at foretrække.
Det ser ud til at Chr, forhåbentelig midlertidig, har forladt sin "pind".  Men hvor meget effekt har du i overskud på årsbasis, i dit solcelleanlæg ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg havde sidste år omkring 2-300 kwh i overskud. Regner med det bliver det samme i år.

 

En lille tur ud ad tangenten, men bare for at illustrere, hvorfor jeg ikke mener du skal fokusere på dit el-overskud.
Jeg kan godt forstå, at det er lidt træls på den gode måde at have overskud på sine solpaneler. Pga afregningsformen er strømmen jo kun 60 øre værd pr kWh, når den sælges til elværket, mens den er 2,10 kr "værd", hvis du selv bruger den. Med 250 overskydende kWh giver det hhv 150 kr og 525 kr om året. Sådan opfatter vi nemt situationen.
Men, er det nu også rigtigt?
Hvad nu, hvis vi bruger de 250 kWh til at varme huset op med en varmeblæser og dermed spare noget naturgas?
En kubikmeter naturgas har i et moderne gasfyr en brændværdi på 11,5 kWh pr kubikmeter. Der kan altså spares 250/11,5 = 22 kubikmeter pr år. Med en pris på 9 kr pr kubikmeter giver det en besparelse i naturgas på 195 kr pr år.
Det vil sige, at den opnåede besparelse (sparet naturgas - afregningen fra elværket) ender på en rund 50'er. Det rækker ikke engang til at købe en billig varmeblæser i Harald Nyborg!
Var det mit anlæg, så ville jeg være glad for de 150 kr jeg fik retur fra elværket fremfor at fokusere på at få brændt de 250 kWh af. Jeg synes dit anlæg er rigtig godt dimensioneret til forbruget. Du har et lille overskud der giver 150 kr i lommen. Havde anlægget produceret bare 70 kWh for lidt, så havde du i stedet skulle betale 150 kr.

Hvad ville jeg så vælge, hvis jeg var dig?
Solfangerventilatoren til at tage fugtigheden, hvis ikke naturlig ventilation eller en ventilator kan klare det.
Til komfortvarme når der skal laves projekter i garagen ville jeg bruge en varmeblæser.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis