Delt 400V og 230V udtag

Delte 400V og 230V sælges i byggemarkeder, og må derfor være lovlige.

Men opstår der ikke et virtuelt nulpunkt hvis man sætter en 3 faset AC motor til de 400V, og samtidig trækker 230V fra samme sted?


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, der gør der ikke. Om du trækker 230v ved udtaget eller et andet sted i installationen er underordnet. De 230v der er i udtaget kommer jo fra én af de tre faser, samt nul-lederen der går retur til forsyningsnettet.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk


Skrevet af jetdirect på 01 okt 2013 21:18
men sikringen er nok på 16a og må man lige trække det på 230v udtag i stikket ?

Ja, du må godt trække 16A på 230v stikket!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

ok gælder de 16A også for en alm stikkontakt ,selvfølgelig baseret på der er monteret 2,5 kv kabel

Skrevet af jetdirect på 01 okt 2013 22:36
ok gælder de 16A også for en alm stikkontakt ,selvfølgelig baseret på der er monteret 2,5 kv kabel

Ja, for nogle gør det. Se fx hvilke Fuga kontakter der må trække 16A her:

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Stikkontakter-2

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
ok tak
ikke at jeg har brug for det men det er jo god viden og have
>wezio

vi har en 230v vaske maskine der er tilsluttet den ene fase i et 400v stik ,de 2 sikringer der ikke bruges er taget ud (skruelåg er monteret) og en 13A er monteret på den fase maskinen sidder på .

men kan man montere en 230 stikkontakt på en af de andre faser 13a så man kan få en alm stikkontakt i vaske huset er dette lovligt ?
Det er jeg sikker på, at du godt må!

Jeg er derimod overrasket over, at man må tilslutte en 230 V stikkontakt til en 16.Amp fase.

Med venlig hilsen
ktm

 

Så længe installationen og stikkontakten er dimensioneret til 16A er det ikke noget problem.

Der findes jo udstyr der kører 230V og trækker 16A. Jeg har ihvertfald fald noget der gør!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og i øvrigt, så er det lovligt at montere en stikkontakt på din installation, som du nævner. Det er naturligvis en opgave for en elektriker :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis