Bænksliber - gode råd

Sammen med en del andet værktøj jeg købte samlet, fik jeg en Cromag bænksliber (uden brugsanvisning). Så vidt jeg kan se er der en våd og en tør sten. Min bror og jeg er ved at lave et (meget) lille garageværksted, hvor vi skal renovere en gammel bil (vores første projekt af den slags). Jeg har ikke leget med bænksliber før, og er ikke helt sikker på vi vil få nok brug for den, til at retfærdiggøre den plads den optager.
Men inden jeg sender den videre, vil jeg lige høre om der er anvendelser jeg ikke har tænkt på. Jeg ser den mest som et værktøj til at rette bor og stemmejern, og den slags.
Prøver at vedhæfte et par billeder jeg har 'lånt' fra nettet.
Jeg har vinkelsliber med kopbørster samt diverse andre håndslibere. Får jeg brug for den her?
Gode råd modtages med kyshånd!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du får brug for den - tro mig. Skærpning af skruetrækkere - mejsler - afrunding af gevind.
Sæt den i et hjørne til første gang du skal bruge den, og skru den så fast på bordet og du vil adrig fortryde det

mvh

 varmetossen

Hej hvis jeg må blande mig.

Meget fin slibemaskine tillykke med den, den skal du nok få meget glæde af er jeg sikker på.

Synes at huske at er det ret vigtigt at tømme vandkarret efter hver gang det har været i brug, for ikke at stenen ikke skulle blive "skæv"

Jeg kan selvfølgelig tage fejl her, men vil lige nævne det, om der er noget om dette.

Om jeg tager fejl kryber jeg tilbage i mit "sneglehus" og undskylder dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej.
Så, maskinsnedker, ro på nu. Du har helt ret, hvis maskinen ikke er i daglig brug, og det tyder det jo på, ikke bliver tilfældet.
Så du behøver ikke noget sneglehus

mvh

 varmetossen

Ok så er der altså noget om det jeg skriver.

Jo er helt rolig

& gonat

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lyder som om I begge har ret. Kan garanteret godt få brug for den, og det giver god mening at stenen ikke skal stå i vand.
Den får lov at blive indtil videre ;-)
Annonce
Sådan en' må jeg da vist også ha' anskaffet mig, med en fin sandsten til at slibe høvle/stemme jern på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du kan jo også udskifte stenen med stålbørste, uanset hvad, så husk de forbandende briller når i bruger den maskine.

Hvis i skal slibe bor, så anskaf et borelære hvis i ikke er "skarpe" til at slibe bor.

 

Aha, ja selvfølgelig. Giver nok bedre mening til at rense rustne metaltingester end stenen.
Du kan også slibe knive på den sten i vandbad..

 

Skrevet af maskinsnedker på 30 sep 2013 16:19
Sådan en' må jeg da vist også ha' anskaffet mig, med en fin sandsten til at slibe høvle/stemme jern på.


Prøv at kikke på denne her, der er forskellige anlæg til.
http://
www.harald-nyborg.dk/p2102/scheppach-vaadsliber


Det er en kopi af Tormek, der vel er kongen af vådslibere.
http://
www.linaa.dk/shop/tormek-vaadsliber-164c1.html


Jeg har en lignende trådstarterens, en fin maskine, med god trækkraft på den hurtigløbende smergelssten.
Så behold den, bruger du den så ikke alligevel, kan du jo altid sælge den.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis