Motor brummer- forkert tilslutning?

Hej
motoren på min nyerhvervede stansemaskine brummer, når jeg tænder for strømmen.
Det er 380 volt og jeg har sat stikket på således, blå på nul, så en brun fase, så gul/grøn på jord og så en brun fase til slut.
Jeg har prøvet at bytte faserne m hinanden og den brummer stadig.
Der er flere ledninger i kablet, men de er klippet helt ned, så jeg tvivler på at de skal bruges.
Jeg har vedhæftet typepladen.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at kablet var monteret på maskinen, da du fik den, så det kun er stikket du har sat på. Nu ved jeg ikke hvilken type stik, men det betyder sådan set heller ikke noget. Der må være angivet på stikket, hvad der er faser, nul og jord.
Problemet er næsten helt sikkert at du har sat den blå ledning på NUL, den skal sikkert på den tredje fase. Du skriver jo at du har monteret NUL og 2 faser. En motor af den type skal have 3 faser, men til gengæld ikke NUL.

Hvis der er noget styring på maskinen er det måske en anden sag, da styringen så sikkert har brug for NUL, men det er jo ikke til at se ud fra billedet.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS tak for hurtigt svar, det er jo yderst irriterende ikke at kunne komme i gang med sagerne, når nu alt er købt.
Ja den blå er på nul. Styring? Motoren skal drive en hydraulikpumpe, via et remtræk, så den skal køre den rigtige vej rundt.
Ja ledningen sad på, sælger havde smadret det gamle stik under flytningen.
Skal jeg så bare flytte den blå hen til den sidste plads?. Det er et fladpolet stik.Hedder det virkelig det? :-). Altså sådan et til komfur/vaskemaskine.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Ok. Aner ikke et klap om stansemaskiner.
Jamen så er det bare at prøve at flytte den blå over på det tredje faseben i stikket.
Skulle det, mod forventning, ikke virke, så skal du lige kontrollere tilslutningen i den anden ende, altså på maskinen/motoren.

De stik jeg har set af den har haft angivelse ved benene.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeps, nu kører den, først den forkerte vej, så byttede jeg de to brune faser, og så kører den den rigtige vej ;-).
Tusind tak for hjælpen!
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej Helle
Du skal pille låget af klemkassen - der hvor kablet går ind i motoren, og se hvilke farver der går på de enkelte klemmer - klemmer = der hvor ledningerne sidder.
Din motor er en trefaset, men kan også køre som enfaset med en kondensator.
Aflægger gerne et besøg - gammel elektromekaniker

mvh

 varmetossen

Annonce
Godt så.
Var der ikke en gammel film der hed 'Handskemagerbanden'

Der kommer måske en to'er

mvh

 varmetossen

Hej Klaus du skal være så hjertelig velkommen til at se min nyanskaffelse!
Motoren kører rundt, den rigtige vej siger sælger, men hydraulikken virker ikke. Jeg tager fat i ham i morgen, han sagde at den skulle virke upåklageligt. Gad vide om den mangler hydraulikolie? Den har stået ubenyttet i flere år.
Mvh
Helle
Ps Jo jeg skal lave handsker ;-).

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej, og tak.
Din motor er historisk interessant ved at hedde 'REFORMMOTOR' der betyder en garanteret cos 'fi' over 0,8. Det har noget med faseforskydning og til dels virkningsgrad at gøre

mvh

 varmetossen

@Klaus:
Nederst på skiltet står: 50 PER.
Er det en anden måde at skrive 50 Hz?

@Helle.
Må vi ikke se et billede af hele maskinen?
Man er jo blevet lidt nysgerrig.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

CHR. Jeg skal nok fotografere den, skal lige ud og tjene dagens løn.
Klaus jeg håber da virkelig at du kommer og ser fænomenet, foreløbig kører motoren og ikke skid mere bevæger sig.
M tækkelig hilsen
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis