Isolering som kapillærbrydende lag? Kældergulv

Hej alle

Lige endnu et spørgsmål ang udgravning af kælder. Er det virkelig nødvendigt at have et lag af lecanødder eller lignende under flamingoen? Vil flamingoen ikke virke som kapilærbrydende lag i sig selv? Kan forstå at flere bare retter sandet af og smider flamingoen direkte derpå... Vil fugten have sværere ved at vandre hvis jeg har leca nederst?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, flamingo i min. 220mm virker som kappilar brydende lag, så der kan man nøjes med afretning i grus.
Tak for hurtig respons

Det gør sig vel også gældende for andre dimensioner af iso. jeg går efter 2x150mm

Men behøver jeg overhovedet et afretningslag i grus? Jeg graver i det fineste kompakte sand som ville være let bare at rette af og smide flamingoen på. Har gruset en anden fordel udover at bremse fugten? Sagen er den at jeg gerne vil opnå en lofts højde på 240, og et afretningslag på eks 10 cm ville gøre at jeg kommer ned til underkanten af min understøbning. Jeg ved ikke om det har nogen særlig betydning så længe jeg ikke kommer under denne, men har det bedst med at soklen som minimum stikker 10 cm længere ned end underkant af iso eller leca.
Jep, dobbelt lag tæller selvfølgelig også.

Nej, ingen grund til grus hvis ellers underlaget er okay jævnt og afrettet.
Smukt sparer de 10 cm og den arbejdsgang så. Mange tak for hjælpen.
Var så lidt.
De fleste producenter anbefaler (til tider kræver) at polystyren udlægges i 2 lag med forbandt.
Så det er ikke helt dumt gjort :-)

Koluda > Hvor har du 220mm fra?

De første 150mm er kappilarbrydende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis