træbehandling af uopvarmet udestue

hej

min udestue blev bygget for 6-7 år siden af tidligere ejer som fortalte, at han ikke har givet træet nogen form for beskyttelse og det kunne vente 5 år

der bliver fugtigt derude især når der har lagt frost på mit et lags plastik tag og solen går på. Så dannes der kondens og det drypper ind

Udestuen er ikke opvarmet men når vi benytter den i kolde tider, så tænder vi gassen

træet burde vel behandles 



det lader ikke til at træet viser synlige skader efter en efterårs og vinter periode på de tykke brædder på selve huset, men de tynde beklædningsbrædder som sidder på selve udestue væggene ud mod haven, kan godt vise overfladiske tegn på hvidlig svamp som forsvinder igen når det bliver varmt


hvad bør jeg gøre ?

skal jeg bare sørge for at træet er rent for snavs ved at feje det af. Bør jeg rense det ned med skrappe midler inden evt. træ beskyttelse ?

nogen skriver man skal bruge vandbaseret træ beskyttelse, andre olie og igen nogen mener linolie

hvad er bedst sådan et sted ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået det, bør man ikke bruge træbeskyttelse, der er beregnet til udendørs, når det er et rum du opholder dig i.
Lindolie har jeg ingen erfaring eller kendskab til.

Du kan sætte et extra lag tagplader op under lægterne, så undgår du kondensdryb, det har jeg gjort, i vores uopvarmede udestue.
Jeg brugte de helt klare billige sinusplader fra jem og fix.
tak for svaret

jeg har også overvejet at få fat i gennemsigtige termo plader så det ikke længere drypper ind

det drypper dog primært på gulvet, men er jo med til at fugtigheden stiger derude

mht. træbeskyttelse og sundhedsrisiko, så er det jo en udestue med rigeligt udluftning, så tror ikke det bør betyde noget, men jeg ved det ikke
Ingen olie eller maling med fungicid indvendigt, uanset ventilation eller ej.

Linolie ville jeg benytte.
lige en opfølgning

Indendørs kan linolie afgive aldehyder, der blandt andet er slimhindeirriterende. Desuden kan linolie uden tilsætningsstoffer (ligesom madolie) give næring til svampe og bakterier.

så er det stadig den bedste løsning ?
Ludbehandling vil give stuen et helt andet lys. Smid de tagplader langt væk og monter termoplader. Willab laver nogen der i 16 mm kan bære op til 4 meter uden lægter

 

Annonce
tak for svaret

ja de tagplader skal skiftes til foråret, men ludbehandling for at få det lysnet, og hvad så for at træbeskytte bagefter ?

det er jo en halv lukket udestue, så ikke alt er jo lige sundt for helbredet 
Du kan få noget der hedder panelhvidt. Det er som lud men på malingsbasis. Dertil laver de en klar lak som top coate

 

Jeg har et lille værksted, der indvendigt er beklædt med vandfaste krydsfiner plader.
Her foreslog farvehandleren, Junkers hvidunder, som er hvidpikmentering, samt at afslutte med mat vandbaseret Junkers gulvlak.
Det har givet en flot finish, og en rengørings venlig overflade.
Andet interiør lak kan også bruges, jeg ønskede bare en robust overflade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også