Indmuringsdåser i massive sten

Hej

Jeg er ved at bygge hus og for at hjælpe elektrikkeren lidt vil jeg selv lave hullerne til Fuga indmuringsdåser. Kan ikke blive enig med en kammerat om hvordan der gøres nemmest. Huset er fuldmuret med massive sten. 
Et diamantbor (diameter?) eller en vinkelsliber eller...? Hvilken type og størrelse? Skal jeg lave hul hele vejen gennem stenen (i bagmuren) i dåsens størrelse eller kun i dåsens dybde og så bore et mindre hul til at føre ledningen igennem. Nogen gode tips for at tætte installationerne i bagmur?

Håber der er nogen som har noget erfaring eller gode ideer.


Mvh

Peter
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er min råd nok ik egnet,, for det vil foregå med et diamant skær på vinkelsliberen, skære en størelse så dåsen kan være der, plus ca en cm på hver side, søm til af holde dåsen på plads, også stoppe beton rundt om dåsen,,
Hvis du skal have "synlige" vægge, er der vist kun den hårde vej...
Måle op og bore forsigtigt ud med et mindre bor og hugge ud i hånden, så dine dåser bliver så plane med stenene så muligt .  

Det lyder som en stor omgang, men efter lidt tid med mejslen, bliver du god til det.
Jeg har hånd hugget mange dåser ud på følgende måde:
Mærk op, bor en masse huller (feks 8mm) rundt i kanten, og derefter er det nemt at banke en "prop" ud og rette kanten til.

Du kan selvfølgelig også bruge en hulsav/kopbor der er beregnet til sten, i den rigtige størrelse.

Men har du trukket rør eller kabler i væggene?, for du får da aldrig trukket kabler igennem væggene hvis de er murede...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er bare at bore hul med et ca 65 mm kopbor til dem, og så hugger du bare hjørnerne til i facaden. Om du vil bore igennem er op til dig selv men du skal bore dybt nok. Når de alle er boret og klar tager du en klat mørtel og kaster i bunden af hullet og sætter dåsen ind i hullet, og så borer du hul igennem bunden af dåsen og så er der klar til elektrikeren kan komme videre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Tak for svarene. Tror det ender med at blive en kombination af et mindre bor, kopbor og mejsel. Jeg skriver hvordan det går....ellers ryk mig lige for det. Og billeder hvis jeg kan finde ud af at uploade til forumet...

Mvh

Peter

Det er en gammel tråd, men jeg tager dig på ordet, og beder om at høre hvordan det gik med projektet? (Jeg står foran at lignende🙂)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej

Det gik fint. De første tog lang tid, men blev hurtigere til det. Har lige fundet et par billeder.

Det nemmeste var to 2M dåser ved siden af hinanden i en bagmur. Et 10 mm bor.....bore fugen helt ud rundt om stenen og fjerne stenen.

Én 1M eller én 2M dåse i bagmur var lidt samme fremgangsmåde.....dog skulle kun hhv. 1/4 eller 1/2 af stenen ud. Borede 3-4 huller der hvor stenen skulle deles og mejsel og klaphammer så var det rimeligt nemt at dele stenen.

De sværeste dåser var de steder hvor det var en indermur hvor stenen kun skulle fjernes i halv dybde......men med en kombination af 10 mm bor og mejsel gik det også rimelig nemt.

God fornøjelse


https://photos.app.goo.gl/8CJxzwMfPpEDMgCD6

Perfekt. Tak for info..

Jeg er ude i at overveje et kopbor/hulsav.. fordi det er i min stue(og jeg tænkte den løsning måske svinede mindre..

jeg har en del kontakter i gerigterne, som jeg gerne ville have udskiftet og rykket ud i væggen..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis