Spisebords plade - krydsfiner eller mdf - sort mat maling?

Hej alle sammen. 
Jeg har købt 2 hay bukke, hvor jeg vil lave en lignende hay bordplade. 

Men nu er spørgsmålet om jeg skal købe mdf eller krydsfiner, og hvilken krydsfiner? Bordpladen skal være 80x200, og være meget mat sort. 
Men da det er et spisebord, skal det også kunne holde til at blive vådt og blive tørt af osv. 

Kan I give mig nogle gode råd? Det kan også være et helt andet materiale end mdf og krydsfiner, det skal bare være glat på overfladen og højest 2 cm tykt. 

Mvh Kathrine 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Birkefiner så, for MDF vil sikkert komme til at hænge på midten en del tykkelse.
Uden noget som helst kendskab til hvad en hayplade er (idet mit formodentlig ukorrekte gæt ville være et pres i en høballe) så alligevel en kommentar.

'Hyppig aftørring' rimer rigtig dårligt på 'meget mat'. Hvis pladen er meget mat må du også forvente den er modtagelig. En ting er vand, men fedtholdige pletter vil blive vanskelige at fjerne, særligt hvis man vil undgå at pladen ser plettet/flammet ud især i skrålys.
Når du vi ha' din plade sort kan du måske laboratorie-bejdse den, har været brugt meget førhen, men ved ikke om det stadig kan købes, men det skulle ha' ord for at være en holdbar løsning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Rigtig laboratoriebejdse kan ikke købes, er meget gistig indtil den er hærdet.
Ok tak det vidste jeg så ikke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Du kan også købe gennemfarvet sort mdf, som så bare skal lakeres eller have olie.
Men det skal nok forstærkes lidt med nogle lister, hvis det ikke skal begynde at hænge, som koluda skriver.
Kan se tråden er et par år gammel, men hvilken løsning endte du med? Jeg skal selv i gang med samme projekt. Har overvejet at købe en gennemfarvet sort MDF og lakere den med skibslak - men frygter den ikke bliver helt sort, men nærmere grå-sort.
@ Charlotteah

Lav en lille prøve før du laver dit bord.

Så får du om jeg så må sige syn for sagen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis