Ventilation af badeværelse i etageejendom

Hej folkens,

Jeg håber I kan hjælpe med et godt råd.

Jeg skal have lavet lidt ventilation i mit badeværelse. Der er i forvejen nogle aftrækskanaler i loftet til naturlig ventilation. Her vil jeg gerne have sat en ventilator på. Aftrækskanalen er ca. 5 m. lang og har en dimension på ca. 100 x 100 mm.

Er der nogen ventilator, der kan klare dette og overholder disse mål?

Mange tak for hjælpen!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de fleste små ventilatorer har en afgangs studs på Ø 100 mm. så det skulle ikke være et problem. Men du skal undersøge om du må indstalerer en ventilator, for bor der nogen over dig er der riciko for at du blæser din fugtige luft ind til dem.
Nu er jeg den øverste, så det ska bare fyres op på taget

Men de færreste ventilatorer skaber jo tryk, og det skal jo løftes lodret...
Skrevet af Jaw på 27 sep 2013 12:32
Nu er jeg den øverste, så det ska bare fyres op på taget

Men de færreste ventilatorer skaber jo tryk, og det skal jo løftes lodret...
Så må jeg sgu have rettet i mine bøger om pumpeteori (en ventilator er en luftpumpe).
Mediet (her: luft) bevæger sig fra det højere tryk mod det lavere tryk.
Hvis ventilatoren skal flytte noget luft skal den lave en trykforskel. Det er simpelthen betingelsen for at få noget til at flytte sige.

Det er en rigtig dårlig ide du har gang i.
Hvis du sætter en ventilator til at suge fra dit badeværelse og puste ind i luftskakten, så vil du puste noget af luften ind i de andre lejligheders badeværelser. Uanset om du bor øverst og om skatten er lodret.

Den rigtige løsning er at du sammen med de øvrige beboere, der er tilsluttet samme udsugningsskakt, starter med at få den renset for nullermænd og støv (der er ofte betydelige mængder, som hæmmer trækket), og hvis det ikke er nok til at skabe tilstrækkelig ventilation hos jer, så skal I have en udsuger sat på toppen af skakten, så den suger fra alle badeværelser. 
I kan evt sætte reguleringsventiler på i hvert badeværelse, så den enkelte lejlighed kan tilpasse til eget behov.

Hvis du bor øverst, så er det efter al sandsynlighed dig der har det bedste aftræk og dermed er du ikke den eneste, der gerne vil have en forbedring.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Naturligvis skaber den trykforskel. Men så vidt jeg ved skaber de fleste badeværelsesventilatorer ikke så meget tryk, at de kan løfte 5 m.

Det er kun min lejlighed, der er på den aftrækskanal. Den går direkte fra mit badeværelse til taget.
Annonce
Skrevet af Jaw på 27 sep 2013 17:34
Naturligvis skaber den trykforskel. Men så vidt jeg ved skaber de fleste badeværelsesventilatorer ikke så meget tryk, at de kan løfte 5 m.

Det er kun min lejlighed, der er på den aftrækskanal. Den går direkte fra mit badeværelse til taget.
En badeværelsesventilator kan flytte/løfte luften mange gange mere end 5 meter. Det kræver nærmest ikke noget tryk at få flyttet betydelige mængder luft gennem et Ø=100 mm rør.

Hvis din lejlighed er den eneste på den skakt du bruger, så er der intet problem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ok. Kan alle ventilatorer så monteres lodret? Og hvad gør, om den kan monteres lodret eller kun er til vandret montering?
Det betyder intet hvilken vinkel du monterer en ventilator i, sålænge det er nede i den størelse. Det gør det egentlig heller ikke med de rigtigt store da de har lejer der er bygget til formålet, de små badeværelses ventilatorer har kun glidelejer i motoren og de styre også vinge delen.
Flere gamle ejendomme har betonkanaler seperat til hvert badeværelse. Så kan du roligt sætte ventilatoren på -
Deler du kanal med andre må du ikke sætte den på.

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Ok. Mange tak for jeres svar, så har jeg lidt at gå videre med...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis