Raketovn - som det er meningen

Hej.
Så har der været gang i experimentariet igen.
Denne gang blev det en 22 kg gasflaske og noget firkantrør 120 x 120 og og et Ø 100 mm rør.



Ethvert anløb til rod i baggrunden skyldes overskud fra en lukket børnehave

Og det brænder helt fortrinligt



Og når der er varmet igennem efter ca 5 minutter er der ingen røg



Så er der gløder i kammeret, og der skal fyres igen




så kommer der lidt røg



Men efter 30 sekunder kører det igen



Og det er hidsigt:



Det mest forbavsende er, at afgangen er et pvc-rør:


Jeg tog nogle målinger med et digitalt termometer gennem 4 timers drift, og de blev:

Ved indfyring        300 grader
Bund                    140
Midte                    165
Top                       180
Øverst                  210
Afgang                 92   lige ved flasken
Midt på pvc-røret 55

I morgen bliver tilføjet en lodret indfyring og en glaslåge forrest, hvis jeg kan, der så også er renselåge.
Det goe er, at pvc-røret ikke smelter, da afgangen ikke bliver over 100 grader, og altså kan klare sig med en udluftning som et gasfyr.
En godkendelse hos teknologisk institut koster kr 53.000 så nu ser vi

mvh

mvh

 varmetossen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun en Tåbe rydder op, Genier behersker Kaos
Er der et indre, lodret rør op mod toppen i gasflasken? Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at der fyres direkte ud i røgafgangen?

Så længe du ikke går i højden med dine gode og uundværlige sager, er der vel ikke fyldt særlig meget ind. Du kan jo sagtens have en mezzanin, hvor der kan ligge mange rare sager. Gæt på, hvorfra jeg ved det!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ja, beklager den ringe dokumentation, men musikken spillede og toget kørte hurtigt.
Der er et lodret rør, der er samenføjet med firkantrøret, og yderst en kappe af tynd plade og så er der stampet rokwool ned i mellemrummet.
Det isolerede stigrør er 'motor' i processen og det betyder, at den ikke behøver skorstenstræk (den kan jo heller ikke varme en skorsten op.)



Der er nogle aspekter i dette.
Har jeg ret, er det en forureningsfri varmekilde, og den kan være transportabel. Den udleder co2 og varm luft fra forbrændingen og forhåbentlig en meget ringe mængde partikler.
Kan bruges indendørs med en slange ud gennem vinduet eller køres ud som terrassevarmer .
Og da den så ikke er fast installation, kommer den vel ikke skorstensfejeren ved i højere grad end en anden varmeovn eller grillen.
De temperaturer jeg målte var ret konstante under driften, så nu ser vi, når den er færdig.

mvh
Så må jeg prøve at finde det departement, der skal godkende den.

 varmetossen

Har du sat stigrøret i fra neden? Eller også har du lavet i fin svejsning for oven!
Naarrhh, forureningsfri? Spørg du det private, uautoriserede, selvbestaltede økologiske råd, om de vil anerkende, at den er forureningsfri!!

Ville den kunne brænde en lang gren, som man så bare må stoppe lidt ind i takt med at den brænder? Det ville i så fald være hensigtsmæssigt, at der ikke ligger alt for meget brændbart stads neden under!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Den er konstrueret ovenfra. Skar toppen af og et firkantet og et rundt hul forneden. Her er så efter bedste, omend fattigevne, er her en illustration af konstruktionen af brændkammer og stigrør:



Dette svejses sammen og sænkes ned og stikkes ud gennem hullet  og svejses i flasken.
Jeg havde rettet stigrøret op, men dobbeltcheckede ikke, så det kæntrede lidt.
Den foreslåede måde kaldes fedtmuleild og det vil den ikke. Der skal noget overflade til
for at give den høje temperatur.
Er nu ved at sætte lodret indfying på og montere låger

mvh

 varmetossen

Annonce
Hej.
Da jeg var i lære havde vi en mezzanin med sjældent brugt udstyr og værktøj - OG lageret af sække med twist
Der ku godt smutte en time til halvanden på en tømmermandsdag med at checke twistbeholdningen

Altså når mester var på farten.

Og du har ret, ktm. Jeg har åbenbart ikke nok til at gøre noget ved det. Men da det er en 4-længet er der jo også andre lokaler.

Da vi købte den, sagde min kyniske unge kone: Nu er det sket med at se dit rod udenfor - der MÅ være plads derinde (kærligt,  tror jeg stadig )

mvh.

 varmetossen

Off topic:
Man skal forresten ikke skamme sig over lidt rod. Vi har fået en hilsen fra dronningen, jeg husker ikke hvilket nytår, men der var en hilsen til: Folk med rod i Danmark

Og det er ganske vist.

mvh

 varmetossen

Jo mere plads, jo flere uundværlige sager, der er gode at have!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis