Ny spaltekniv på rundsav

Hejsa

Jeg har en gammel Wadkin AGS10 rundsav, der er udstyret med en fast spaltekniv (der altså ikke flytter sig sammen med klingen). Jeg synes at kniven er for høj, og i stedet for at afmontere den vil jeg gerne lave en ny, der er noget lavere. Jeg kunne selvfølgelig korte den eksisterende ned, men jeg vil beholde den så original som muligt.

Er der nogle af jer der har erfaring med at lave sådan en selv, og ikke mindst hvor man finder brugbart stål, der ikke er for blødt? Tykkelsen skal være omkring 2,5 mm.

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa Jeg har en gammel Wadkin AGS10 rundsav... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke godt at svejse på lejehuset, det vil deformere lejepasningen, og lejet vil få en kort levetid.
Mener også at "klemringen" er bedre, varme på & omkring lejet er ikke godt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for inputs, ideen med at svejse på lejehuset er hermed droppet. Klemløsningen er der ikke plads til, så den eneste løsning er at finde en der har lyst til at dreje og fræse et nyt lejehus. Spørgsmålet er så om det kan betale sig, det må tiden jo vise. Indtil videre må jeg nok leve med en fast spaltekniv eller som nu, helt uden .

Med venlig hilsen

Anders

Hvis lejehuset er nogenlunde håndterlig, og der er gods nok, kan du få drejet en reces på lejehuset, så du kan montere en klemmering, til montering af spaltekniv.

mvh jens
Det lyder da godt, jeg prøver lige at skyde nogle flere billeder når jeg kommer hjem, så kan en af jer måske vurdere om det kan lade sig gøre?

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Hej Anders Jeg har lige købte en AGS 10 RUndsav som jeg er igang med at renovere men jeg manler en spaltekniv så jeg vil meget gerne høre om du har lavet en og hvordan du lavet den!!


Du må meget gerne ringe til mig eller sende mig dit nummer! hvis du har lyst 

VH Karsten 22482929
Hejsa

Jeg har endnu ikke haft tid til at få lavet en ny. Jeg havde egentlig en aftale med en smed, men så kom der noget i vejen....... .
Jeg vil gerne tage et par billeder af den, hvis det kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis