Ny spaltekniv på rundsav

Hejsa

Jeg har en gammel Wadkin AGS10 rundsav, der er udstyret med en fast spaltekniv (der altså ikke flytter sig sammen med klingen). Jeg synes at kniven er for høj, og i stedet for at afmontere den vil jeg gerne lave en ny, der er noget lavere. Jeg kunne selvfølgelig korte den eksisterende ned, men jeg vil beholde den så original som muligt.

Er der nogle af jer der har erfaring med at lave sådan en selv, og ikke mindst hvor man finder brugbart stål, der ikke er for blødt? Tykkelsen skal være omkring 2,5 mm.

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa Jeg har en gammel Wadkin AGS10 rundsav... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så lidt bare jeg ku' hjælpe lidt.

Fotos siger mange x mere en det skrevne ord, & du kan jo ikke vide hvad jeg tænker på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nå hvordan gik det så Anders K ?

Kan det lade sig gøre?

Vil jeg og måske andre gene se resultatet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hejsa, har været ude og kigge og gruble lidt, og der er desværre ikke plads til at fastspænde noget. Jeg tror desværre den eneste mulighed er at svejse noget på "akselbæringen" så man ender op med noget der ligner dette:

det er den firkantede pladedel til venstre for flangen der mangler på min sav. Ved dog ikke hvor let (eller svært!) det er at svejse sådan en lap på støbejern.


Med venlig hilsen

Anders

Du kan måske bore et hul til en rørsplit (federstål der er slidset op på langs og boret en anelse minder end diameteren på rørsplitten) hul i den firkant, (hvor tyk er denne?) måske er ca. 15 mm tyk så en 6 eller 8 mm. bolt om du tar ca. halvdelen af i tykkelsen, gevindet må være ca. samme tykkelse som boltens tykkelse for at det kan holde, med f.eks. en' unbaco bolt + en rørsplit sikres med f.eks. lockteite eller skruelås for at bolten ikke løsner sig & fastgøre den "stang til spaltekniven.

Vil tro det er noget støbe jern det er lavet af, så det er nemt at bore og lave gevind i med en snit tap.

Som jeg ser det er det ingen svær operation at lave dette, det er selvfølgelig heller ikke mig der skal lave det

Får du det lavet får du en rigtig dejlig maskine du får meget fornøjelse af i fremtiden, er jeg ret overbevidst om.

For nemmere at komme til må du skille saven ad.

Laves vandret. (tegnet lodret) 



Endnu et hurtig rids for at anskuelig gøre hvad jeg mener.





Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej igen

Jeg tror du misforstår, det billede jeg viste, var ikke af min sav. Min sav mangler den firkantede klump, der kan fastgøres i. Jeg overvejer at få svejst en lap på, så jeg kan lave samme nummer. Det kræver dog bare at jeg finder en der har mod på at svejse i støbejern (og ikke mindst at få det til at holde!).

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Ok nå sådan, måske klem ringen er sagen så.

Troede at det var et foto af din maskine.

Ja du skal ha fat i en' som kan svejse i støbe-gods hvis du vælger den løsning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Anders K

Nå hvordan går det med din rundsav, har du fået lavet noget?

Alm. nysgerrighed.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej igen

Næh desværre ikke endnu. Til gengæld har jeg fået lavet en fin "crosscut sled" efter Mathias Wandel's tegninger (http://woodgears.ca/delta_saw/small_sled.html) - indtil videre dog uden en monteret spaltekniv 


Med venlig hilsen

Anders

Ser godt ud den skal/vil du sikkert få meget glæde af til småting.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det kan sagtens svejses men overvej måske at få fremstillet en ny hos en maskinarbejder. Svejsningen kan godt revne , det er lidt drilsk at svejse i sådan noget støbe gods.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis