Envejsskruer.

Jeg skal til at male et vindue der er sikret med nogle vinkler der er skruet fast med envejsskruer.

Glaslisterne trænger til udskiftning, men hvordan får jeg skruerne ud uden at bruge unødig vold?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gør du ikke sådan lige, en grund til der er anvendt envejs skruer.

Skal de skrues ud igen, skal der bores huller i dem, og kan så skrues ud med tap med gevind på, en langvarig process desværre...
Det var det jeg frygtede, jeg har prøvet at bore i en af dem efter at jeg havde slebet toppen glat, de er forbandet hårde, et nyt 2,5 mm tyndpladebor kunne ikke få bid selv om der var kørnet.
Man kan få specielle bor til det, men jeg ville nok have flækket listerne i stedet for, også klippet skruerne af, eller skruet dem med en tang på hovedet.
Hvis du har en Dremmel, kan du skære/slibe en dyb rille i hovedet, og så bruge en skruetrækker til at dreje dem ud, men det er besværligt.

Alternativt kan du skære en rille med en nedstrygerklinge, men hvis skruerne er hårde, er det en besværlig proces. 
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En tredje mulighed er denne:

Bor et hul som er en lille bitte smule mindre end en torx-bit, start fx med T15. Herefter banker du bitten ind i hullet med en hammer, og så har du noget at tage fat i. Det plejer at virker. Og hvis det glipper med T15, finder du et lidt større bor og bruger T20
Annonce
Skrevet af srathje på 26 sep 2013 12:05
En tredje mulighed er denne:

Bor et hul som er en lille bitte smule mindre end en torx-bit, start fx med T15. Herefter banker du bitten ind i hullet med en hammer, og så har du noget at tage fat i. Det plejer at virker. Og hvis det glipper med T15, finder du et lidt større bor og bruger T20


Nogle sikkerhesskruer er meget hårde, og ikke nemme at bore i, som trådstartere også har konstanteret...
mvh jens
Jeg opgav at fjerne skruerne, jeg fandt ud af at de nye plastlister (Primo) kunne skubbes ind under beslagene, så problemet er løst.

Tak for de gode svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også