Lille traktor

Nogen i bekendtskabskredsen står og mangler en lille traktor eller lignende til at trække træ ud af en mindre skov -og andre mindre opgave (fræsning af have m.m.)
Jeg kender de små Mitsubishi traktorer som boligforeninger har haft i massevis af, men de er hundedyre, når man tænker på de mange timer de har kørt.

Når man så søger på nettet kan man købe en ny kinesisk fremstillet traktor for lidt mere end en udslidt have/parktraktor, men er de driftsikre og holdbare ?

Skoven er desværre noget skrånende og stierne er rimelig smalle, så 4-hjultræk er nok et must.

Men er der nogen her der har erfaringer -gode som dårlige med de kinesertraktorer modtages det med kyshånd.... 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det evige spørgsmål om kvalitet og pris hænger sammen. Hvis man forventer at få en knokkel maskine til ingen penge så er det nok ikke sådan en man skal købe. Man får jo hvad man betaler for og er sikker på det gør sig gældene i det her tilfælde. Har læst en del gode og dårlige ting om de kineser maskiner. Men hvis ikke man er fiks på fingerene skal man nok investere pengene i for tror man skal kunne selv for at have glæde af den. Men ellers tror jeg det er en ok maskine til pengene.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En ATV duer vel ikke, hvis man gerne vil have trepunktophænget med.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg tror det du skal lede efter er en lidt større havefræser af den type hvor der istedet for fræseren kan kobles en vogn på. Sådan en er velegnet til skovbrug og skrånende terræn.
På DBA er der faktisk sådan en Nibbi Mak 4 tilsalg for 23.500,00 endda med dobbelt hjul så den står bedre fast.
Sådan en er faktisk allerede på matriklen, men den kan bare ikke stå ordentlig fast i skoven -selv ikke med en belastning foran.
En motoriseret trillebør er også afprøvet -med samme bedrøvende resultat (faktisk værre -der var ikke spær mellem de trækkende hjul)

-Så det hedder stadigvæk -lille (ny) kinesisk fremstillet traktor -eller en brugt af anden slags...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Det skulle ikke være et større problem at udstyre den eksisterende med spadeklør i stedet for gummihjul, så står den fast på alle former for blødt underlag. Mindre kunne måske gøre det, der findes kæder med pigge til at monterer på gummi dæk i små størelser.
Hvad med sådan en fætter her: "Forest horse" ?

http://www.youtube.com/watch?v=vkoRooMtmQA

Eller noget med enten bælter eller hjul med kæder + 4-hjulstræk.

Det lyder som om det bliver noget dyrt brænde at slæbe ud af skoven?

Vedr. kinesertraktorer kan man finde masse på google, der er lidt blandet oplevelser, bl.a. på www.traktortech.dk mv. Der ankes visse steder  over, at de standardmonterede dæk generelt er meget smalle (og af samme årsag er 4-hjulstræk derfor uundværligt) - det skal man nok lige holde sig for øje.

Elelr sådan en her: Grillo med træk på traileren:

http://www.youtube.com/watch?v=VnvdoPfYZZ8

Den konstruktion ses i Indien, Pakistan, Kina, øst-europa, Italien mv. Der ligger stakkevis af videoer på Youtube fra div. fabrikanter.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Her er nok noget af det der ledes efter :
https://www.youtube.com/watch?v=9bViYRJEeS8

Størrelsen passer i hvertfald godt til formålet ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej.
Hvad med en god gammel LandRover. Den har ikke trepunktsophæng, men du kan få forkellige slags spil og kraftudtag til sav eller hvad du vil
Og køre børnene i skole, hvisder er plader på.

mvh

 varmetossen

Men den vil nok have lidt svært ved at komme rundt på de smalle stier Klaus !

Skulle de have det helt rigtig "værktøj" til en skrånende skov med smalle stier. Så skal de have en go Nordbakker, den bruger ikke forsile brændstoffer børn elsker dem da de er meget rolige af sind.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis