Varmeanlæg indstilling

Hej LDS

Det er første gang jeg skriver hernede så håber der er nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe mig lidt videre.

Jeg prøver på nuværende tidspunkt at få indreguleret min varmeanlæg i huset, men har desværre lidt problemer med at gennemskue det.

Jeg har lavet en tegning over systemet, sådan som jeg kan se det hænger sammen.
(Den sorte boks i midten er et tykt rør som er en form for samlingspunkt.)

Jeg kunne f.eks godt tænke mig at vide hvordan jeg skal indstille kuglehanen for optimal udnyttelse?

Håber i kan hjælpe.

Mvh

Mark
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kugleventiler er uegnede som indstillings ventiler, dertil bruger man spjældventiler. Og så er det altså på thermostaterne du indstiller dit varme forbrug, har du eget fyr, bruger du pumpen og shunten til at styre varme forbruget  med.
Okay. Har indtil videre prøvet at styre forbruget med pumpen og ventil.
Ville det være smartere at skifte kugleventil ud med en shuntventil, så den selv regulere hvor meget der skal i den ene eller anden vej?

Tænkte også mere på om det gav nogen mening at have sådan et "blandingsrør" et varmesystem?

Mvh

Mark
Det lyder lidt underligt hvis der ikke er en shunt på dit anlæg.
Måske det var en ide at du oplyste om hvilken form for opvarmning du har, er det udefra kommende centralvarme eller har du dit eget fyr og af hvilken type ?
Jeg har et konserende gasfyr fra Bosch, type Europur ZSB 14.
Så er der jo ikke andre indstillinger end den du kan stille gasfyret til, så bare se at få åbnet for den kugle hane i en fart, og det er helt åben. Du ændre ikke noget ved at stille på den. Det er temperaturen på fyret der afgør forbruget, hvis der er pausestart på fyret kan du få en service mand til at slukke for den del, det er en ganske unødvendig foranstaltning som kun Dong tjener på.
Gasfyr er lige så dyrt at fyre med som et olie fyr, da priserne følger hinanden. Vil du virkelig spare penge så ud med gasfyret og få indstaleret et pillefyr i stedet for.
Det kan måske se ud som en stor investering lige nu, men så bare vent til den Danske naturgas slipper op om få år, så bliver pillefyr mindst dobbelt så dyre at indstalerer. 
( Udbud og efter spørgsel )
Annonce
Okay. Det tænkte jeg nok. Det er ihvertfald det jeg har prøvet indtil videre.
Må lige undersøge om den har pausestart. Desværre er fyret kun 1 år gammel, så det ville være synd at skifte det ud allerede. Men tak for hjælpen. :-)
Ser lidt mærkeligt ud at din ene radiator, og den ene gulvvarme får direkte varme, mens de andre er opblandet.
Hvis dit fyr har pausestart, starter det op med ca. 2 minutters mellem rum og slukker igen.
Da jeg påpegede det over for service teknikkeren, begyndte han med at det betød så lidt i forhold til mængden. Så måtte jeg jo fortælle manden om gammel lærdom: Mange bække små giver en stor Å !
Hej.

Jeg har et fjernvarmeanlæg (thermix VX unit) med 6 gulvvarmekredse (wavin Tigris, m. trådløs telestat) og en radiator.
Det jeg ikke forståer er: når alle varmeenheder er inaktive har jeg stadig et flow på ca. 50 l/h gennem måleren med en afkøling på 2-3 grader. Afkølingen stiger til det anbefalede når en varmeenhed aktiveres, men eller er det som skrevet ovenfor. Kan det være rigtigt at der skal være så stort et flow, når der ikke kaldes på varme? Min gennemsnitlige afkøling var det seneste år på kun 15°.
Kan jeg drosle dette høje vandflow ned?
Der burde vel i princippet være en automatisk ventil, som sommerventilen, der lukker for flowet når der ikke er behov for varme?

Jeg håber der er et par kloge hoveder derude der kan rådgive i den henseende.

På forhånd mange tak.
Lige præcis. Kan heller ikke lige se det smarte i den opsætning. Det er jo meget svære at styre.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis