Der kommer meget lidt varmt brugsvand ud af hanerne - HJÆLP

Hej Alle,

Har brug for et klogt hoved, som ved noget om brugsvand og/eller oliefyr.

Vi har problemer med at der ikke rigtig kommer noget varmt vand ud af hanener (i køkken og bad). Der kommer fint med tryk på det kolde vand. Men når vi sætter det over på den varme kommer der meget lidt vand ud. Det bliver fint varmt efter noget tid, men bare i en meget lille mængde (og ingen tryk).

Er er der nogen der ved hvad som er galt?

Det skal siges at vi for 8-9 måned siden fik installeret en brugsvands cirkulations pumpe på fyret for at vi kunne få hurtigere varmt vand til bruseren. Problemet er dog først startet her for 2-3 uger siden.

pfh mange tak

vh
Martin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tjekke om cirkulationspumpen kører når den skal.
Der kan også sidde et snavsefilter der er stoppet.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ofte sidder der en lille snavssamler/si, hvor blandingsbatteriet er skruet på røret.

Du skal lukke på hovedhanen og afmontere blandingsbatteriet, så du kan komme til at rense sien. Når blandingsbatteriet er taget af kan du i samme omgang give røret et kraftigt gennemskyl ved at åbne for hovedhanen i et minuts tid, så evt opsamlet snavs i røret kommer ud.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Arh - hvis det er flere tappesteder det er galt med, skal du ikke pille blandingsbatterier/haner af. Så er det nærmere tilledningen til fyret, hvis det er det, der giver det varme vand.
 Håber du har en bekvem hovedhane, for dette kan godt kræve lidt forsøg for at finde ud af hvor trykket forsvinder.
Det er lidt svært at sige. Fyret kan have eksterne vandforbindelser, eller interne.
Men der er nok ikke andet for, end at lukke, skille vandrør ad, åbne og se på flow
Ork, vi er nok mange, der har været der, når tingene begynder at gå skævt op til en weekend , og helst lige før stort gæstebud
Dette omfatter oså kloaker

mvh

 varmetossen

Jamen Klaus har sgu ret igen. Måske.

Hvis der kun er de to tappesteder i beboelsen, så er det mest sandsynlige, at det er fyret eller dets nærmeste omgivelser fejlen er gemt i.
Hvis der er flere tappesteder end de omtalte, og nogle virker, andre ikke, så er det lokalt ved tappestedet problemerne skal søges.

Jeg havde lige et hus som mit eget i tankerne, og tænkte på, at der var fint med vand i bryggerset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har haft noget nær det samme problem en gang. Det varme vand tabte trykket efterhånden.

Blev klaret med en gang afsyring (af en vvs´er).  Han satte anlægget til afsyring, kørte en halv dag, kom tilbage og skyllede godt i gennem og så virkede det.

Forklaringen var følgende: Et (koldtvands-)tilgangsrør inde i vandtanken får belægninger af kalk. Diameteren bliver mindre, og til sidst kommer der en klump kalk/snavs/sten eller lignende, som ikke kan passere det tilkalkede stykke. Denne klump virker sådan, at når man åbner helt op for en af vamtvandshanerne, så sætter klumpen sig og virkede som en (overtryks-)ventil i røret, d.v.s. lukker helt. Hvis man bare åbner lidt for en varmtvandshane, så sætter klumpen sig ikke klemme og man kan få begrænsede mængder varmt vand ud.

Og som smeden sagde: Hvis ikke afsyring kan klare det, så laver vi bare et nyt tilgangsrør på værkstedet (Vølund var ophørt som gasfyr/varmtvandstank på det tidspunkt)! det blev heldigvis ikke nødvendigt, og fyr/tank er skiftet siden.

Måske kan du tænke over, om det var en løsning på dit problem?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Hej.
Det er rigtigt. Det havde jeg lige glemt, men jeg synes nu også det mest er vandvarmere det sker for.
Så vil jeg forresten råde dig til at montere en timer på den pumpe, da der er stort varmespild, hvis den møller døgnet rundt.

mvh

 varmetossen

Vi har haft nøjagtigt samme problem med vores oliefyr som beskrevet. Det var en stump rør der var kalket til. Jeg har forsøgt at vedhæfte et billede der viser hvor problemet var, håber det lykkes. . . .


Kan godt se det ikke er verdens bedste billede, men helt til højre går røret ned i fyret og plaststykket er sat ind for at undgå fremtidig tilstopning.
Som nogle har været inde på - hvis det er alle varmtvandshaner den er gal med er det koldtvandstilgangen til varmtvandsbeholderen. Som regel lige før beholderen ved kontraventil og sikkerhedsventil. Ellers er det lokalt ved tapstederne. Bruseren bør have filtre bag omløberne, og ved håndvasken sidder kalken/skidtet ofte det lille 10mm kobberrør eller slange. Ved håndvasken kan man nogle gange slippe afsted med at demontere et rør/slange ad gangen og skylle baglæns ned i en skål eller lign.

Vh

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis