Skimmel i tagkonstruktion eller hvad er det ? Med billeder

Hej. Jeg er igang med at renovere 1 salen, og skal lige have fundet ud af om det er et reelt problem det her eller om det er en gammel 'skade' ..

Da jeg skiftede tag i sommers så spærene mere eller mindre også ud som på billedet. Da vi købte huset for ca 1 år siden stod der i tilstandsrapporten at der var manglede tagudluftning ( der var ertenitplader på ).

Jeg har ca 17-18 af de udluftningsventiler ( ca 3 i hver spærfag), og nede ved tagfod er der ca 1,5 cm luft som så kan cirkulere op til de udluftninger ( der kommer min. 6 cm luftspalte hele vejen op, ud mod undertag). loftet kommer til at gå i kip, så får ikke mullighed for at kunne se til det senere hen.

Det skal også lige siges at der ikke har været meget udluftning da iso har lagt ud mod undertag siden i sommers, og undertag er ikke diff.åbent, men det kommer der som sagt nu.

Hvad mener i om det? man kan let skrabe det af, og det lugter ikke eller andet, og det er mest kun på de 2 yderste spær ca 1,5 m ned af spæret



Mvh Lasse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville jeg ikke se som et problem nej.

Men kan ikke forstå folk vælger diffusionslukket undertag, der er altså kun ulemper ved det.
Ja, hvorfor vælger folk diffusionslukket frem for diffusions åbent undertag... ?

Huntonit undertaget er netop diffusions åbent undertag, endda med halvt så høj z værdi som kravet er for undertage, dvs. lukker dobbelt så meget fugt igennem, i forhold til kravet til diffusions åbent undertag.

Der er mig bekendt ingen fordel ved diffusionslukket undertag, hvis nogen har denne fordel så kom gerne med den, men der klare fordele ved diffusions åbne undertage.

Du havde jo valget for et år siden, så hvorfor valgte du selv en diffusions lukket undertag...?
Okay, troede bare huntonit egentlig skulle ventileres, men findes der os hvor det skal ? Valgte banevarer fordi vi havde brugt netop denne i min læretid på en stort tagprojekt, og jeg syntes det er nemmere omkring velux osv, samt hvis dampspærre ikke er 100% tæt anbefales det at have en diff.lukket ? Kan dog godt se i bakspejlet at jeg kunne spare de 6-7 cm i loftrum hvis jeg havde valgt anderledes, men ja, det er nok også hvad man er 'vant' til at arbejde med.
Jep, ved loftrum / tagrum osv.. skal huntonit også ventileres.

Det med damspærren passer ikke helt, så anbefaler man ventileret løsning, ikke at man vælger diffusionslukket undertag.

Diffusionsåbent undertaget kan selvfølgelig også anvendes ventileret hvis man vil det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis