Hvordan laver jeg knive til stansemaskine?

En har købt sig en stansemaskine . Der fulgte en del jern/knive/skabeloner med, men ikke lige dem, som jeg skal bruge. Der fulgte også stål til knivene med, det ligner fjederstål m. en æg på den ene side. Er der nogen, som har erfaring udi fremstilling af skabeloner?
Jeg skal have nogen til handsker, luffer, moccasiner og noget hesteudstyr. De skal helst være monteret i trærammer, da jeg ikke kan svejse(men ok, det kan min smed;-)).
Gode ideer modtages gerne...
Med tækkelig hilsen
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at det er den slags der trykker en given skabelon ned over det du vil standse ud.

Du skal ha' formet noget stål i de former du vil ha', dertil er fjederstål ganske udmærket, fjederstål kan fås i metermål, men det er noget svært noget at forme, & har det med at bøje tilbage til udgangspunktet, & kræver meget øvelse, jeg ved det for jeg har arbejdet lidt med dette materiale for + 20 år siden.

Men kan du formgive noget stå, (vil mene at fjederstål skal/må skærpes inde det formgives) bredden af stålet afgør hvor mange lag du så kan standse ud, og bagefter lave noget træ i samme form og fastgøre stålet (med små skruer) på træet, (overfræseren) kan med fordel bruges til formgivningen af eks. hårdt træ eller krydsfiner, så er du ved at være i mål.

Du skal vide at fjederstål er vanskelig at bore i, jeg har knækket et anseligt antal bor på den vis, indtil der kom en sælger af nogle specielle bor til fjederstål.

Har lavet et meget primitiv/hurtigt rids af værktøjet der spændes i skruestikken, du må ha' 2 stk. af disse for at bukke stålet.

Der skal noget specielt værktøj som foto til for at forme fjederstål med.

Kæberne har forskellig mål alt efter hvor tykt dit materiale er.

Som du ser er det ganske omfattende, det jeg har kendskab til.

Gætter på at sådan værktøj er ret kostbart at få fremstillet, om du kan finde standseværktøj på nettet ved jeg intet om, men var da et forsøg værd.




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Helle
Det er rigtigt som ´´maskinsnedker´´ skriver , at det er vanskeligt materiale at forarbejde.
Så hvis du ikke er erfaren ``jernmand´´ ville jeg kontakte en møbelfabrik , som fremstiller lædermøbler .  hvis de er lidt flinke , fortæller de dig hvor de får fremstillet stansejern .
Vh. Johnny Schmidt   held og lykke

Johnny cnc
Hej Maskinsnedker og Johnny
tak for vejledning. Der fulgte mange meter knivstål med i en fedtet pakke fra Sverige. Ligeledes var der mange skabeloner med, både svejsede og dem i træform. Træformene er i tykt krydsfinér, hvori der er skåret en rille med løvsav/dekupørsav, i denne rille er de 'let tilpassede' knivstålstykker proppet ned og efterfølgende er der monteret et lidt tyndere stykke finér, så kniven ikke presses ud.
Værktøjet som du viser på billedet er sikkert ganske smart så jeg vil da prøve at gøre det i et stykke hård træ.
Jeg talte med en mand, der lever af at lave disse stanseskabeloner, han tilbød at lave mine handskeskabeloner til en rimelig pris, så det får han lov til. mine mokkasinmønstre er knap så kringlede, så dem vil jeg selv forsøge mig med.
Jeg skal nok vende tilbage m. det færdige resultat.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Tror at der er mange der "ser" frem til at høre lidt mere om dette.

Held & lykke med projekt hansker & mokkasiner.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker nu er jeg tilbage til knivfremstillingen. Dit skitserede værktøj er det af træ eller jern?
Jeg tror sådan en sardindåseskrue i stor størrelse ville være en stor hjælp. Og skruestikket er kommet ind i varmen.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
Hej.

Det værktøj jeg lavede skitse af er lavet af stål.

Men forsøg at lave det i bøg/eg eller ask bare noget hårdt træ.

Du skal så ha' 2 af disse, den ene spændt op i skruestikken og den anden bruger du til at formgive med.

Men regn med at fjederstålet "vil bøje tilbage til sin oprindelige form" så nogen øvelse inden du får tavet (jysk) taget på rigsdansk for ikke jyder 

Får vi fotos af resultatet?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
så er jeg også blevet knivmager. jeg kan fortsat ikke svejse, så jeg må nøjes med at tilpasse knivbladene i længden, og det går fint.
Jeg skærer rillen i en krydsfinerplade, skruer en anden plade bagpå og fodrer så rillen med knivbladet, som jeg bukker undervejs. Til at bukke de skarpehjørner tager jeg et træforet skruestik, og de blødere kurver tager jeg med hænderne iført et par meget tynde men solide handsker. Under fodringen af rillen bruger jeg en bideklods ovenpå æggen, som jeg så slår på med en mindre hammer. Det sværeste er at få et hjørne præcis, der hvor det skal være. Og så er det altså umådelig svært at afkorte klingerne, pladesaks er udelukket, nedstrygeren er svær at få til at skære, den hopper mere end den skærer. Indtil nu går det nogenlunde med en lille james bond sav, som jeg skærer med på fladsiden af stålet. Andre gode forslag modtages med tak.
Ved hæftet er to billeder af min første stansekniv, det er kniven i midten og to udstansede lammeskindssåler ved siden af, de skulle gerne blive til et par lammeskinds-sutsko, hvis de da ikke bliver til indlægssåler i mine gummistøvler.
Med tækkelig hilsen
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Foto ?

Du må nok ha' en plade saks som er fastgjort på en form for fod på, så du kan spænde denne på et bord.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Helle
Mit bedste bud er en skæreskive på en vinkelsliber.
Det er jo fjederstål , som er en sejhærdet stålkvalitet.
Du må endelig ikke bruge en pladesaks. Den bliver med garanti ødelagt.
God fornøjelse . Vi kan ikke se billederne endnu 
Hilsen Johnny S.

Johnny cnc



Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis